Skip to content
Facebook LinkedIn Twitter

9 simpele tips voor het schrijven van overtuigende webteksten – deel 2

9-simpele-tips-schrijven-webteksten-1

9 simpele tips voor het schrijven van overtuigende webteksten - deel 2

Het is een veelvoorkomende fout; zelfs ervaren webschrijvers maken hem. Wanneer je jouw webteksten schrijft, waar denk je dan aan? Heb je een potentiële klant in je hoofd? En vraag je je wel eens af waarom iemand naar jouw tekst heeft doorgeklikt? Dat is wat de meeste webschrijvers niet doen. Ze behandelen hun klanten als mensen die van lezen houden, vooral van gedrukte tekst. Maar dat is helemaal verkeerd. Webteksten verschillen namelijk enorm van gedrukte teksten.

Webteksten worden gescand, niet gelezen

Maar dat wist je al, omdat we het daar in 9 simpele tips voor het schrijven van webteksten - deel 1 ook al over hebben gehad. Je hebt van ons nog vijf tips tegoed, dus hier komen ze.

5. Gebruik bekende woorden

Als internetsurfers zijn we net als vroeger jager-verzamelaars. In plaats van de horizon te scannen op zoek naar een prooi, zijn we deze keer alleen op zoek naar carewords. Als we deze woorden zien, klikken we en komen we in actie.

Stel je voor dat je naar Bangkok wilt vliegen voor een vakantie en dat je op zoek bent naar een vliegticket voor weinig geld. Waar zoek je dan naar: een kostenefficiënte vlucht, een laaggeprijsde vlucht of een goedkope vlucht naar Bangkok? Juist, dat laatste.

Carewords zijn woorden waar mensen naar zoeken. We hebben vaak de neiging om onszelf beter te laten klinken dan we zijn. We proberen alles wat we doen te verfraaien. We proberen wetenschappelijk, hip of speciaal te klinken. Maar de bezoeker van je website is juist op zoek naar vertrouwde en bekende woorden – carewords – omdat die een herkenbaar spoor vormen. Zo weet een bezoeker dat hij op de goede plaats is.

6. Schrijf voor luie mensen

Zorg dat een bezoeker niet veel moeite hoeft te doen om je tekst te lezen. Maak het je bezoekers daarom zo gemakkelijk mogelijk en pas je teksten daarop aan:

  • Gebruik korte alinea’s van maximaal vier zinnen
  • Gebruik korte zinnen van gemiddeld twaalf woorden
  • Gebruik geen onnodige woorden
  • Vermijd jargon en brabbeltaal
  • Vermijd de passieve vorm
  • Vermijd onnodige herhalingen
  • Spreek direct tot je bezoeker: tutoyeer
  • Kort je tekst in

Hoe kort moet je tekst zijn? Auteur Steve Krug raadt aan om na je eerste versie de helft van elke pagina te schrappen en daarna nog eens de helft van wat overblijft. Dit klinkt misschien wel erg veeleisend, maar probeer het gewoon eens. Stel een doel voor jezelf en maak je tekst zo kort mogelijk.

7. Houd er rekening mee dat iedere pagina de eerste kan zijn voor je bezoeker

Mensen die een boek lezen, beginnen meestal bij het eerste hoofdstuk, daarna het tweede, vervolgens het derde, enzovoort. Maar stel je nu eens voor dat mensen een boek pakken en op een willekeurige pagina beginnen te lezen, misschien middenin hoofdstuk drie of op de laatste pagina van hoofdstuk één.

Dit is hoe het gaat op het internet. De meeste bezoekers zullen niet beginnen te lezen op je homepagina. Ze kunnen je website bereiken via iedere pagina.
Als je niet weet waar mensen op je website terechtkomen, ga dan naar Google Analytics >> Site Content >> Landing Pages. Je kunt daar precies zien hoeveel bezoekers binnenkomen op elke webpagina.

Wat betekent het voor jou dat elke webpagina een entreepagina kan zijn?

  • Elke pagina moet makkelijk te scannen zijn;
  • Elke pagina moet mensen duidelijk maken waar ze zijn en waar je site over gaat;
  • Elke pagina moet een oproep tot actie hebben die mensen vertelt waar ze heen moeten gaan. Voorbeelden hiervan zijn oproepen tot het lezen van een andere blogpost, inschrijven voor je nieuwsbrief, lezen van gedetailleerde productinformatie of tot het toevoegen van producten aan een winkelwagentje.

Vertrouw niet op je navigatiebalk om mensen te vertellen wat ze hierna moeten doen. Voeg in plaats daarvan op elke pagina een knop of link toe die mensen direct naar een volgende stap leidt.

8. Maak het jagers gemakkelijk om jou te vinden

Potentiële klanten zijn op jacht naar informatie of producten. Hoe kan jij ze helpen die te vinden?

Lok potentiële klanten naar je website door nuttige informatie te verschaffen. Dat is namelijk hoe SEO-vriendelijk schrijven werkt:

  • Beantwoord de vragen die potentiële klanten stellen;
  • Behandel op elke pagina één belangrijk onderwerp;
  • Zorg voor links naar relevante pagina’s op je eigen website of naar andere websites;
  • Gebruik uitdrukkingen en woorden waar jouw potentiële klanten naar zoeken.

Maar wees vooral hulpvaardig.

9. Maak indruk op visueel gebied

Webtekst en webdesign zouden hand in hand moeten gaan. Je kunt jouw woorden niet opschrijven, je zinnen niet opstellen en je opsommingstekens niet creëren zonder na te denken over hoe je pagina eruit zal zien. De visuele aantrekkingskracht van je website beïnvloedt namelijk de leesbaarheid van de teksten en de mate waarin bezoekers snel kunnen uitvinden waar jij voor staat.

Hoe kan je dan de visuele aantrekkingskracht van je webteksten verhogen?

  • Vervang tekst door foto’s of video’s;
  • Overweeg verschillende lettertypes of groottes te gebruiken, mensen scannen grote stukken tekst immers eerst;
  • Benadruk quotes van klanten (of experts) om je geloofwaardigheid te verhogen;
  • Speel met markeringen, vetgedrukte tekst, CAPS LOCK, of schuingedrukte tekst;
  • Splits een lange titel in een kortere titel en een subtitel;
  • Vervang sommige alinea’s door opsommingen.

En bovenal: schoon je tekst op. Maak het minder druk en gebruik genoeg witregels. Dat maakt je website niet alleen makkelijker te lezen, het verhoogt ook de betrouwbaarheid.

De waarheid over het schrijven van overtuigende webteksten

We zouden je graag vertellen dat het schrijven van overtuigende webteksten makkelijk is. Maar de waarheid is dat het schrijven van simpele en nuttige teksten knap lastig kan zijn.

Behandel de bezoekers van je website niet als academici die ervan houden om uitdagende en ingewikkelde teksten te lezen. Behandel bezoekers ook niet als advocaten die zich graag vastbijten in kleine lettertjes. Wees niet langdradig en pronk niet met je enorme woordenschat.

Maak in plaats daarvan je tekst zo simpel mogelijk. Denk niet dat je iedereen tevreden kan stellen, maar wees je ervan bewust wie je bent en wat je doet.

Heb je een duidelijke identiteit, dan is het veel makkelijker om eruit te springen op het internet en om gevonden te worden. En als je boodschap duidelijk is, dan is het veel makkelijker om overtuigende webteksten te schrijven.

Wees duidelijk. Wees specifiek. Wees brutaal.