Facebook LinkedIn Twitter

8 schrijftips voor een professioneel blog

schrijftips-blogs

8 schrijftips voor een professioneel blog

Unieke blogteksten zijn een verrijking voor iedere organisatie. Bezoekers leren je bedrijf beter kennen met behulp van blogs, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. Daarnaast is een professioneel blog steeds vaker onderdeel van een marketingstrategie. Een blog is makkelijk te delen op social media, je scoort hoger in zoekmachines en het draagt bij aan je online imago. Kies daarom altijd voor een kwalitatief goede inhoud als je een professionele blog wilt schrijven.

Met onze tips hieronder schrijf je binnenkort nòg betere blogs. Geen idee waarover je moet schrijven? Wij schrijven ook over tactische onderwerpen voor een goed blogbericht.

1. Met de deur in huis vallen

Online teksten worden snel gescand: in één oogopslag weet de lezer of hij het gaat lezen of niet. Draai er daarom niet omheen en kom snel tot de kern.

2. Gebruik tussenkopjes

Door het gebruik van tussenkopjes kan een lezer de tekst snel scannen. Daarnaast zorgen aantrekkelijke tussenkopjes ervoor dat de nieuwsgierige lezer verder leest. Tot slot zijn tussenkopjes handig voor SEO-technieken. Maar daarover later meer.

3. Schrijf voor de bezoeker

De bezoeker bepaalt of een blog succesvol is. Daarom is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Wie gaat het lezen? Is dit een trouwe klant die jouw merk al jaren gebruikt, of iemand die toevallig langskomt en alleen geïnteresseerd is in het product? Stem je teksten daarop af bij het schrijven van een blog.

4. Schrijf positief

Ga er altijd vanuit dat je bezoeker gek is op jouw product of merk. Waarom zou je dan tijd besteden aan het schrijven van nadelen of negatieve emoties?

5. Schrijf overtuigend

Je kunt misschien ook wel een stukje twijfeltaal gebruiken, maar het helpt niet om je boodschap goed over te brengen. Schrap daarom alle twijfelwoorden zoals in het eerste deel van deze alinea. Een schone tekst leest prettiger en overtuigt de lezer.

6. Toon en stijl van de organisatie

Veel grote organisaties hebben een stijlboek waarin de schrijfstijl van teksten en blogs is vastgelegd. Dat kan van alles omvatten: van een manier om je publiek aan te spreken (u of jij) tot aan de spelling volgens het Groene of Witte boekje. Houd vast aan deze stijl bij het schrijven van een blog. Veel organisaties hebben hun schrijfstijl echter niet vastgelegd. Praat dan met de opdrachtgever en vraag om een voorbeeldtekst in de stijl die past bij het bedrijf. Of bekijk eerdere publicaties zoals een website, folder en persberichten. Dat geeft een goed uitgangspunt om de juiste toon te raken.

7. Schrijf foutloos

Het is waarschijnlijk een open deur, maar het is belangrijk om een blog foutloos te schrijven. Een foutloze tekst is professioneel en geloofwaardig. Zorg daarnaast ook dat de informatie juist is en maak eventueel gebruik van bronnen om dit te ondersteunen.

8. Schrijven voor zoekmachines

Eén van de belangrijkste redenen dat veel bedrijven een blog bijhouden, is om een hogere ranking te krijgen in zoekmachines. Het is de perfecte locatie om zogenaamde long-tail keywords toe te voegen: dit zijn woorden waarop je als bedrijf gevonden wilt worden, maar die minder belangrijk zijn omdat het bijvoorbeeld nevenactiviteiten of seizoensproducten betreft. Bepaal daarom op welke keywords je gevonden wilt worden, en zorg dat deze tijdens het schrijven regelmatig terugkomen op strategische punten in de tekst. Strategische punten voor keywords zijn titels, tussenkopjes en met enige regelmaat in de alinea’s.

Waarom staat SEO eigenlijk op de laatste plaats in het rijtje? Omdat een tekstschrijver zich beter kan richten op een goede inhoud van een vlot leesbaar blogbericht. Schrijf eerst voor mensen, dan pas voor zoekmachines. Meet de keyword dichtheid en kijk of de woorden vaak genoeg terugkomen in titels en tussentitels. Zo loopt de tekst prettig en hoef je alleen nog technisch de puntjes op de i te zetten.

6 reacties

  1. Robbert Limbeek op 8 september 2015 om 2:32 pm

    Je schrijft: U kunt misschien ook wel een stukje twijfeltaal gebruiken. Een “stukje”?

    • F. Bakker op 30 september 2015 om 9:55 am

      Hallo Robbert, goed gezien! “Een stukje” is een voorbeeld van twijfeltaal wat je beter kan negeren als je zelf een blog schrijft.

  2. Laura Verbon op 10 september 2015 om 8:43 am

    Kun je een voorbeeld geven van zo’n long tail keyword? Ik begrijp het niet helemaal.

    Gr Laura

    • Jacco Enkelaar op 22 september 2015 om 3:02 pm

      Hallo Laura,
      Als je keyword bijvoorbeeld ‘appel’ is, dan zou een long tail keyword kunnen zijn ‘zoete gele appel’. Met long tail keywords focus je dus meer op relevante zoekresultaten.

  3. Joost Bakker op 16 september 2015 om 6:51 am

    Bij punt 5. Schrijf overtuigend. Hier zou ik graag iets meer over leren, hoe schrijf je een overtuigende tekst die de bezoeker aanzet tot actie?

    • F. Bakker op 30 september 2015 om 10:10 am

      Een overtuigende tekst sluit goed aan bij de wensen van de doelgroep. Daarvoor is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Als de bezoeker zichzelf (of beter nog: het ideaalbeeld van zichzelf) herkent in je teksten, dan blijft hij langer op je website. Een overtuigende schrijftstijl is vaak kort, direct en komt snel tot de kern. Wil je dat je bezoeker in actie komt? Wees dan duidelijk. Begin je call to action bijvoorbeeld met een gebiedende wijs, zoals ‘ga’, ‘reageer’ of ‘bestel’.
      Overtuigende teksten zijn altijd maatwerk. Neem gerust contact op als we daarin iets voor je kunnen betekenen.

Laat een reactie achter