Facebook LinkedIn Twitter

Beste blogonderwerpen

Blog-onderwerpen

Hoe kies ik de beste onderwerpen voor mijn blog?

Je wilt starten met een contentstrategie voor jouw website, maar hoe begin je daarmee? Een eerste goede stap is de juiste onderwerpen te kiezen voor blogs. Welke onderwerpen passen het beste bij jouw bedrijf? En waar zijn jouw lezers in geïnteresseerd? Met deze drie tips kies je de beste onderwerpen voor jouw blogs.

1. Wat is populair op jouw website?

Kies een onderwerp dat interessant is voor de doelgroep die jij voor ogen hebt. Ontdek wat jouw doelgroep interesseert door te kijken wat populair is op je website. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar eerder geplaatste blogs of populaire pagina’s op jouw website. Je ziet welke pagina’s populair zijn door het aantal reacties of likes, de paginaweergaven of de gespendeerde tijd op de pagina. Zo zie je wat jouw doelgroep het interessantst vindt en op basis van deze gegevens kies jij de beste onderwerpen voor jouw blogs.

2. Wat is populair bij jouw doelgroep?

Als je nog niet (zo lang) een website online hebt staan, is het een goed idee om verder te kijken naar de interesses van jouw doelgroep. Dit doe je door bijvoorbeeld te kijken naar de content van concurrenten binnen jouw branche. Welke onderwerpen zijn populair en waarom? Welke zijn minder populair en waar ligt dat dan aan denk je? Is het de stijl van de content of meer de inhoud? Probeer uit deze gegevens een algemeen beeld voor jezelf op te stellen van wat werkt voor jouw doelgroep en wat niet.

Doe ook onderzoek naar populaire zoekwoorden binnen jouw branche. Websites als www.answerthepublic.com zijn een goede inspiratiebron en maken inzichtelijk op welke zoekwoorden veel gezocht worden. Zo weet je dus waar jouw doelgroep veel op zoekt. Hier speel je op in door die zoekwoorden te verwerken in jouw blogs. Een voorbeeld hiervan is een websitebouwer die een blog wil plaatsen over populaire websitethema’s. Hij zoekt daarom op Answer The Public op het zoekwoord “website thema” en ontdekt dat veel zoekopdrachten bestaan uit de vraag welk thema voor welk soort website geschikt is. Op basis van deze gegevens besluit de websitebouwer om precies daarover een blog te schrijven. Op deze manier vindt de doelgroep de website sneller omdat hij goed inspeelt op de vraag van potentiële bezoekers van zijn website.

3. Wat past bij jouw contentstrategie?

Het is dus belangrijk dat blogs interessant en relevant zijn voor jouw doelgroep, maar het is net zo belangrijk om na te denken over wat je precies wilt bereiken met het plaatsen van blogs. Wil je jouw doelgroep informeren met jouw vakkennis? Of wil je door middel van blogs bezoekers duiden op de service of producten die jij hen kunt bieden? Wanneer jij het doel van jouw contentstrategie duidelijk voor ogen hebt, wordt het makkelijker om de beste onderwerpen voor de blogs te kiezen. Als jij je bewust bent van de reden(en) waarom je blogs wilt plaatsen, is het kiezen van een onderwerp niet zo moeilijk meer. Stel dat jij blogs wilt plaatsen omdat jij als timmerman jouw vakkennis wilt delen over houtskeletbouw, dan vallen blogs over bijvoorbeeld vogelhuisjes timmeren of meubels maken al af.

Bij het kiezen van de beste onderwerpen voor jouw contentstrategie komt dus veel kijken, maar onthoud vooral: zorg dat de blogs interessant zijn voor jouw doelgroep. Blijf je resultaten meten en leer van je eigen succes. Kom je er met deze drie tips nog niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op!