20 content marketing tips voor marketeers
20 content marketing tips voor marketeers
Content marketing is een groot deel van de online marketing geworden. Het is hét ideale middel om het juiste publiek te trekken en de juiste betrokkenheid voor elkaar te krijgen. Dit betekent ook dat steeds meer bedrijven aan content marketing doen, waardoor het steeds moeilijker wordt boven het geweld van allerhande blogs, filmpjes, teksten en meer uit te komen.
Maar dat is niet alles: bedrijven en ondernemers proberen als een dolle om maar genoeg content te creëren, de betrokkenheid te verhogen en te innoveren. Met een soort marketingmoeheid tot gevolg. Hoe kan jij dan toch nog op een positieve manier opvallen bij jouw klanten?
Met deze content marketing tips kun jij ook het succes behalen dat je verdient.
1. Gebruik content om je klanten te begeleiden tijdens het aankoopproces. Ram ze niet met volle snelheid door naar de betaalpagina, maar laat ze genieten van het aankoopproces. Geef bijvoorbeeld een extra tip, voeg een filmpje toe als je klant wacht tot zijn eten bezorgd wordt of biedt een last-minute aan. Het klinkt gek, maar in een fysieke winkel gebeurt precies hetzelfde.
2. Gebruik social ads als toevoeging aan je eigen social media strategie. Een paar euro aan gerichte reclame op Facebook kan je bereik al een flinke boost geven.
3. Probeer een .com domein te gebruiken. Dit heeft automatisch een hogere autoriteit op Google. 84% van de top ranking pagina’s gebruikt een .com domein.
4. De beste marketing voelt niet als marketing. Als je je publiek moet dwingen om je product of dienst leuk te vinden, gaat het niet werken. Stem je content af op je publiek. Dan zullen zij vanzelf jouw berichten delen met hun vrienden.
5. Schrijf geen korte berichten om het schrijven. Longreads (1000+ woorden) helpen vaak beter om je Google-positie te verhogen. Vertel de lezer iets dat ze nog niet weten. Ga de diepte in. Voeg echt iets toe.
6. Bedenk vooraf een fictief persoon waar je je planning en content op afstemt. Maak je content bijvoorbeeld voor Henk uit de Achterhoek, 38 jaar, vader van twee kinderen en fan van motorsport en voetbal. Zo krijg je één lijn in je content en kun je je beter verplaatsen in je doelgroep. Het lijkt wat banaal, maar het werkt.
7. Schrijf gastblogs op populaire sites in jouw niche en zorg dat er een link naar je eigen site staat bij je naam of bio. Dit genereert verkeer naar je website én is goed voor je SEO.
8. Vermijd langdradige koppen en probeer zo kort mogelijke, eenvoudige maar doeltreffende titels te werken. Click-bait als ‘Je Raad Nooit Wat Er Gebeurd Met Deze Huizen Na De Zonsondergang. Meesterwerk!’ (inclusief spelfouten) werken alleen maar in je nadeel. Helemaal als de pagina vervolgens ook nog eens bol staat van de reclame en je zesenveertig keer moet klikken om erachter te komen dat de content uiterst teleurstellend is.
9. Als je e-mail gebruikt in je content marketing, zorg dan dat je echt iets toevoegt. Je komt direct bij je lezer binnen. Dat is een privilege, geen verplichting. Behandel het ook zo.
10. Soms is de beste vorm van content marketing een ouderwetse e-mail of brief. Bij wheniwork.com worden bijvoorbeeld handgeschreven kaartjes gestuurd naar alle nieuwe klanten. In bijna 70% van de gevallen worden deze vervolgens gedeeld op social media, wat 23% meer verwijzingen oplevert. Het kan zo simpel zijn.
11. Een open deur, maar daardoor niet minder belangrijk: deel je eigen content en maak gebruik van de social knoppen naast je eigen posts.
12. Hergebruik oude content met een nieuwe insteek voor mensen die het nog niet gezien hebben. Een nieuwe insteek kun je bijvoorbeeld halen uit reacties op de eerste keer dat je je content deelde.
13. Zorg bij alles wat je doet, dat er een content strategie achter zit. De meest effectieve marketeers hebben altijd een content strategie achter de hand.
14. Maak een content promotie checklist. Gebruik een checklist van elk medium dat je gebruikt en vink deze af. Houd het overzicht en voorkom dat je er één vergeet of dubbel inzet.
15. Verwijs en link naar ‘influencers’ door ze binnen je eigen content te citeren of aan te halen. Laat hen dan weten (vaak zien ze dit zelf ook wel) dat je iets hebt gezegd over of van ze. Voeg met je content iets toe, zodat anderen ook reden hebben om te delen.
16. Vergeet vooral niet om de basisprincipes van conversieoptimalisatie en SEO toe te passen. Houd in gedachten: content is king. Je doet het voor je bezoeker.
17. Gebruik de statistieken van Google Analytics van je website. Zo kun je mooi in kaart brengen wat de meest populaire onderwerpen zijn en welke typen content het hoogst scoren. Bouw hierop verder.
18. Trending topics zijn belangrijk, maar vergeet vooral niet om je eigen nieuwe content te blijven creëren. Dat is de content die het verkeer naar je site maand na maand, jaar na jaar blijft genereren.
19. Houd je focus op je eigen doelgroep, ongeacht het type content of het kanaal. Richt je niet op het krijgen van een grote blog, maar richt je op het maken van een blog voor je lezers.
20. Schrijf je content alsof je in gesprek bent met een vriend, op een natuurlijke wijze. Je bent geen schoolboek. Op deze manier vergroot je de kans om reacties te krijgen, wat weer goed is voor je website. En laten we eerlijk zijn: het leest gewoon prettiger.
Je kunt ‘goed schrijven’ niet afdwingen. Probeer daarom verschillende invloeden, manieren en tijden om te schrijven. Wat voor de buurman werkt hoeft voor jou niet te werken en andersom. Als het écht niet lukt, kun je altijd de hulp inroepen van freelancers die gespecialiseerd zijn in het schrijven van goede teksten.