Spring naar content

5 manieren om je blog met een knaller te beginnen

5 manieren om je blog met een knaller te beginnen

Zo, je blog is af. Leuke inhoud, goed opgebouwd, call to action erin. Nu die knallende opening nog. Lastig! De inleiding is de plaats van je verhaal waar je de aandacht pakt van je publiek en kort informeert waar de blog over gaat. Hier zijn vijf manieren waarmee jij je blog met een knaller begint, inclusief voorbeelden.

1. De flashback

Toen ik twaalf was, fietste ik elke dag door weer en wind naar school.

De flashback is een vorm van storytelling. Hierbij neem je de lezer mee naar een bepaalde situatie waarmee hij zich kan identificeren. Deze personificatie brengt je verhaal meteen dichter bij de lezer. Bovendien creëer je een context voor het verhaal.

2. De stelling

Een knallende blogopener schrijven is lastig! Elke schrijver is hier weleens over gestruikeld.

Een stelling of statement prikkelt. Het heeft de kracht om je publiek te triggeren en daardoor aan te zetten tot verder lezen. Dit werkt vooral goed wanneer je de stelling een beetje controversieel durft te maken. Je lezer is het roerend eens en leest graag de bevestiging, of je lezer is het absoluut oneens en is geprikkeld om je argumenten te lezen om ze vervolgens voor zichzelf te weerleggen.

3. De vraag

Heb je moeite met het schrijven van een sterke opener van je blog?

Deze opening bevestigt de zoekvraag van je lezer. Elke zoeker die je blog bereikt, wil graag zo snel mogelijk de bevestiging dat jouw artikel hun vraag kan beantwoorden. Hoop je met jouw artikel niet een vraag te beantwoorden, maar bezoekers te informeren in het algemeen, dan is deze opening minder geschikt.

4. De situatieschets

Zo, je blog is af. Leuke inhoud, goed opgebouwd, call to action erin. Nu die knallende opening nog.

Herken je deze opening? In de opening van deze blog is gebruik gemaakt van een situatieschets. Dat is een samentrekking van een stelling en storytelling. Hiermee creëer je een herkenbare situatie en context om dezelfde reden als bij de flashback: identificatie.

5. De statistieken

Ruim 57% van de tekstschrijvers heeft weleens moeite met het schrijven van een knallende opening.

Feiten en statistieken geven direct een mate van betrouwbaarheid aan je artikel. Bovendien bieden ze een rechtvaardiging voor je artikel, want deze statistiek is een aanleiding om de blog te schrijven (De bovenstaande percentages en bron zijn trouwens fictief. We hebben geen betrouwbaar onderzoek gevonden waaruit blijkt hoeveel schrijvers tegen dit probleem aanlopen.)

Gratis zesde tip: denk na over de keywords in je inleiding. Met het oog op SEO komt dit de vindbaarheid van je blog ten goede. Vaak is het sleutelwoord het onderwerp en heb je het ongetwijfeld onbewust al ééns of meer benoemd. Toch kun je achteraf nog checken hoe vaak en waar je keyword in deze alinea is geplaatst.

Hulp bij blogmanagement

Blogs zijn een aanwinst voor je website. Met blogs toon je je expertise en creëer je kwalitatieve content voor je website. Ze zijn daarnaast relevant voor iedere ondernemer. Van hobbyist tot webwinkelier en van zzp’er tot freelancers. Schrijversplaza helpt je graag met haar blogmanagement-service. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan eens vrijblijvend contact op.