Spring naar content

9 copywritingfouten die funest zijn voor de verkoop

copywriting-fouten-funest-verkoop

9 copywriting fouten die funest zijn voor de verkoop

Eén van de meest belangrijke aspecten van een website is hoe je je producten of diensten presenteert aan klanten. Slecht taalgebruik maakt of breekt je bedrijf. Helemaal als je in een taalgevoelige branche werkt, of wanneer je als designer in de eerste vijf zinnen zeven keer het woord ‘creatief’ gebruikt. Meestal haal je meer resultaat uit je website door kleine tekstwijzigingen op de website.

De volgende 9 copywritingfouten worden vaak gemaakt en zijn funest voor je online verkopen.

1. Aannemen dat een mooie website vanzelf verkoopt

Dit is één van de grootste fouten die start-ups maken. Veel beginnende ondernemers denken dat het voldoende is om een mooi product aan te bieden op een mooie website. Maar dan hebben ze de rol van tekst onderschat.

De rol van tekst is om je klanten actie te laten ondernemen, niet om je product of service goed te laten lijken. Jij bent verantwoordelijk voor jouw bedrijf. Daarom is het jouw taak om uit te vinden wat de belangrijkste stap is die je online bezoekers moeten nemen. Jij wilt bijvoorbeeld dat ze jouw product kopen, op een link klikken of dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Kies één of twee acties die het belangrijkst zijn voor je en richt daar je teksten op in.

2. Enkel schrijven in kenmerken en ervan uitgaan dat lezers zelf voordelen weten

Als je alleen kenmerken van een product beschrijft, moet een potentiële klant zelf de voordelen bedenken. Als ze dat niet kunnen (of willen), mist uiteindelijk de motivatie om jouw product te kopen.

Je behaalt meer omzet als je het je klanten gemakkelijk maakt. Vertel waarom ze niet zonder jouw product of dienst kunnen leven. Beschrijf de resultaten en oplossingen, zoals meer gemak, plezier of er mooier uitzien. Onthoud één simpele regel: kenmerken zijn alleen beschrijvend, maar voordelen zijn concrete resultaten. Focus altijd op het resultaat!

3. Schrijf over iets dat niet aansluit bij uw klanten

Als je niet de juiste toon raakt om problemen of benodigdheden van je klanten te beschrijven, gaan ze naar je concurrent. Zo gebruik je geen jongerentaal om ouderen te bereiken, en je neemt geen vleesgerechten op in een kookboek voor vegetariërs. Het zijn extreme voorbeelden, maar het is in iedere branche belangrijk dat de doelgroep aansluiting vindt. Lezers willen voelen dat je ze begrijpt, zodat ze kunnen vertrouwen op jouw informatie bij de aankoop van het product. Met de juiste tekst voelt het voor je lezers net alsof je weet wat zij denken.

Het is niet onmogelijk om erachter te komen wat jouw doelgroep denkt, voelt en meemaakt. Doe daar je voordeel mee, door hier op in te springen met je product of dienst. Er zijn diverse middelen om angsten en frustraties van je klanten uit te vinden:

  • YouTubecommentaren op een gerelateerd onderwerp
  • E-mails of enquêtes van klanten
  • Blogs en forums in uw branche
  • Ondersteuning van de klantenservice

Dit zijn uitstekende manieren om uit te vinden wat er omgaat in de hoofden van je klanten. Het lezen van klachten is een handig hulpmiddel bij het verbeteren van je websiteteksten, en misschien leidt het zelfs tot aanpassingen van je product of dienst.

4. Proberen om diepe overtuigingen van uw klanten te veranderen

Zelfs als je weet te overtuigen, hoeven klanten je nog niet leuk te vinden. Het is net als kinderen de waarheid vertellen over de Kerstman: ze zullen je geloven, maar je bent niet meer hun favoriete oom.

Het is een feit dat je nooit moet debatteren met klanten. In plaats daarvan richt je je op overeenkomsten: thema’s, normen en waarden die zij begrijpen. Een voorbeeld uit de verzekeringsbranche: het is niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Een klant zegt bijvoorbeeld: “Maar ik kijk altijd wel uit. Ik gooi geen glas rode wijn over de bank van de buurvrouw.” Het heeft geen zin om door te gaan op dingen per ongeluk misgaan, want dat vindt deze klant niet zo belangrijk. Veel mensen vinden dat ze zelf geen fouten maken, en anders is het wel te overzien. Maar ze kunnen zich goed voorstellen dat anderen per ongeluk schade veroorzaken, zoals hun plotseling overstekende hond die een verkeersongeluk veroorzaakt of dat een van de kinderen per ongeluk een bal door de raam van de buren schopt. Door je te richten op informatie die de klant begrijpt, zijn zij meestal wel bereid om een product of dienst te kopen. Toon begrip voor de klant en je maakt een positieve start bij je doelgroep.

5. Te veel beloven in uw tekst

Je hebt de beste bedoelingen en levert wat je belooft, maar zelfs dan kan je publiek afhaken. Maak gebruik van duidelijke en simpele taal, speel in op behoeftes en overdrijf niet. Te veel beloven kan omslaan naar ongeloof. Ook als je het wel waar kunt maken. Het is sterker als je de verwachtingen van de klant overtreft. Dat levert goede reviews op, zodat klanten elkaar overtuigen van het succes van jouw product of dienst..

6. Mensen vertellen wat ze nodig hebben, in plaats van wat ze willen

De ideale situatie is als volgt: vind uit wat jouw publiek wil, en geef ze precies waar ze behoefte aan hebben. Willen ze afvallen? Geef ze dan de beste methode om dit te doen.

Als je mensen plompverloren vertelt dat ze goed moeten eten en vijf keer per week moeten sporten om gewicht te verliezen, is de kans groot dat ze je negeren. In plaats daarvan speel je in op hun behoeftes. Vertel je klanten niet meteen wat ze moeten doen, maar begin met het resultaat. Gebruik bijvoorbeeld als titel 'De beste methode om 2,5 kilo te verliezen in één week' en je krijgt direct de aandacht van je doelgroep.

7. Klanten wegjagen met jargon

Blijf weg van jargon en dure woorden die misschien verkeerd begrepen worden. Een passieve, academische toon laat je intelligent lijken, maar daarmee kun je je doel voorbijschieten. Onbegrijpelijke taal schrikt klanten af, zodat ze naar een vriendelijkere concurrent gaan die wel hun taal spreekt. Doe gewoon en praat tegen je klanten zoals je in het echt met ze zou praten.

8. Je publiek een keuze geven, in plaats van schrijven vanuit het idee dat je klant nu de aankoop doet

Een veelgebruikte tekst is: 'Als je start met ons product krijg je …'. Om de conversie te verhogen, is het handig om te benadrukken dat de overeenkomst al is gesloten. Jouw klant hoeft alleen nog de voordelen te proeven van je waanzinnige product.

9. Het publiek verwarren met opgeleukte teksten

Ga niet voor wollige taal, schattig gedoe of andere creatieve vondsten en slimmigheidjes. Schrijf een duidelijke tekst waarin jouw klanten exact lezen wat ze willen. Dit overtreft hun verwachting en motiveert om je product te kopen.

Dit zijn nog maar 9 van de meest voorkomende copywritingfouten die bedrijven maken bij bedrijfsreclame. Deze fouten zijn echter handig te vermijden. Pas zelf je teksten aan met bovenstaande tips, of laat het doen door een professionele tekstschrijver. Dan zit je op de goede weg naar succes.