9 simpele tips voor het schrijven van overtuigende webteksten – deel 1
9 simpele tips voor het schrijven van overtuigende webteksten – deel 1
Het is een veelvoorkomende fout; zelfs ervaren webschrijvers maken hem. Bij het schrijven van je webteksten, waar denk je dan aan? Heb je een potentiële klant in je hoofd? En vraag je je wel eens af waarom iemand naar jouw tekst heeft doorgeklikt? Dat is wat de meeste webschrijvers niet doen. Ze behandelen hun klanten als mensen die van lezen houden, vooral van gedrukte tekst. Maar dat is helemaal verkeerd. Webteksten verschillen namelijk enorm van gedrukte teksten.
Webteksten worden gescand, niet gelezen
Je bezoekers zijn op jacht naar informatie of producten. Ze maken snelle beslissingen zonder na te denken. Maar hoe kan je jouw bezoekers dan overtuigen om actie te ondernemen als ze je teksten niet lezen? We geven je negen tips voor het schrijven van overtuigende teksten voor op het internet.
1. Behandel je bezoekers als wilde dieren
Bezoekers van je website gedragen zich als wilde dieren. Ze jagen op informatie of een product dat ze kunnen kopen, net als een hongerige panter jaagt op zijn volgende maaltijd. Wanneer een panter een spoor ruikt moet hij snel beslissen: zal het spoor leiden naar een goede maaltijd? En zal het een makkelijke prooi zijn? Je bezoekers overwegen dezelfde dingen: biedt de website hetgeen waar ze naar op zoek zijn? En is het makkelijk te vinden?
Een hongerige panter houdt er niet van om tijd te verspillen als hij een prooi wil vangen. Dat kost te veel energie, die ze liever voor een succesvolle jacht bewaren. Hetzelfde geldt voor de bezoekers van je website: zij willen niet minutenlang de website afgraven om het product te vinden waar ze naar op zoek zijn. Ze willen het snel vinden. Je bezoekers beslissen snel of je site nuttig is of niet, net zoals de panter snel beslist of hij een geurspoor volgt of niet. Ziet je site er dus ingewikkeld uit en biedt het (te) veel opties om uit te kiezen, dan klikken ze de pagina weg en gaan ze op zoek naar een andere site die veel meer overzicht biedt.
Bezoekers scannen je website vluchtig voor ze bepalen of ze op de juiste plek zijn of niet. Ze hoeven het niet zeker te weten, ze willen alleen maar snel een beslissing kunnen maken. Maar als je bezoekers alleen maar een korte blik werpen op uw website, hoe breng je dan een boodschap over?
2. Zet de belangrijkste informatie vooraan
Schrijf webpagina’s niet als een ouderwets essay. Vermeld daarom de belangrijkste informatie als eerst.
Schrijven voor het internet is compleet anders dan het schrijven van een essay. Een essay zou er zo uit kunnen zien: het begint met een uitleg van de te behandelen onderwerpen. Daarna volgt een literatuuroverzicht. Dan volgen argumenten en als laatste wordt er een conclusie opgesteld. Het belangrijkste punt dat je maakt staat in de conclusie – dus helemaal aan het eind van je essay!
Voor webpagina’s moet je juist het omgekeerde doen: je belangrijkste punt komt altijd als eerst. Neem het volgende voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe rode driezitsbank. Als je terechtkomt op een website wil je eerst zien of hij banken verkoopt. Daarnaast wil je dat er een zoekfunctie is zodat je snel weet hoe al zijn rode driezitsbanken eruitzien. Of stel je eens voor dat je zoekt naar een copywriter voor je website. Misschien zoek je iemand bij jou in de buurt, dus wil je kunnen zien of een copywriter in Zwolle woont, wat voor u dichtbij is. Of wellicht heb je een copywriter nodig die verstand heeft van medische terminologie en wil je dus een kop zien waarin staat ‘copywriter voor de medische wereld.’
Simpele statements over wat je precies doet, is vaak de informatie die het belangrijkst is voor de bezoekers van je website. Als ze snel begrijpen wat je doet, dan willen ze misschien wat belangrijkere details weten. En dat is het moment om de mogelijkheid voor achtergrondinformatie te bieden over je producten, diensten of bedrijf.
Journalisten noemen deze manier van schrijven de omgekeerde piramide. In kranten staat de meest nieuwswaardige informatie altijd voor de details en achtergrondinformatie. Zelfs als je alleen maar de eerste alinea leest van een krantenartikel begrijp je het grote verhaal. Hetzelfde moet opgaan voor je website. Je klanten willen eerst het grote geheel begrijpen. Ze willen antwoorden op vragen als: wat doe je? Of wat kun je voor mij doen?
3. Probeer niet slim of creatief te zijn
Een online lezer leest niet alles. Hij heeft er simpelweg de tijd niet voor. Hij heeft haast omdat hij ook andere geursporen – websites – zou kunnen volgen in plaats van zijn tijd te verspillen om erachter proberen te komen wat jij doet. Simpele statements werken daarom vaak het best. Een webpagina moet duidelijk zijn.
Gebruik je intelligente of ingewikkelde bewoordingen, dan daag je mensen uit om na te denken. Maar dat werkt niet zo goed op het internet. Mensen zijn jagers, ze hebben geen tijd of zin om na te denken. Hou daarom je webteksten zo simpel mogelijk. Schrijf zoals je zou schrijven voor iemand van twaalf jaar oud. Dit maakt je teksten makkelijk te volgen. En wees ook voorzichtig met grapjes, behalve als je er helemaal zeker van bent dat je doelgroep ze zal snappen.
4. Schrijf voor scanners
Hoeveel mensen lezen nou eigenlijk webpagina’s? Bijna niemand.
De meeste bezoekers werpen kort een blik op elke nieuwe pagina. Ze scannen wat van de tekst en klikken op de eerste link die hun aandacht trekt, of wat vaag lijkt op hetgeen ze zoeken. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat slechts 16% van de mensen webpagina’s woord voor woord leest. De meeste mensen scannen alleen.
Hoe schrijf je dan teksten voor scanners? Geef antwoord op onderstaande vragen.
- Beschrijft je kop de webpagina goed?
- Bevat het bijschrift van de afbeelding een verkoopboodschap?
- Vatten je subkopjes de belangrijkste punten samen?
- Gebruik je opsommingstekens om langdradigheid te vermijden?
Je bezoeker jaagt op informatie of producten. Zorg er daarom voor dat hij de belangrijkste informatie begrijpt als hij alleen maar een korte blik werpt op je webpagina.
Ga alvast aan de slag met deze tips. De volgende vijf lees je in 9 simpele tips voor het schrijven van overtuigende webteksten - deel 2.