Advertorial schrijven – behaal het maximale resultaat!
Advertorial schrijven - behaal het maximale resultaat!
Veel media bieden de mogelijkheid om een advertorial te schrijven in plaats van een reguliere advertentie. Dat levert vaak meer aandacht op voor het artikel, terwijl je in een krant of tijdschrift mooiere kwaliteitscontent kan aanbieden. Een advertorial is een advertentie geschreven als artikel. De opmaak wekt de suggestie dat het om een artikel gaat, maar het mag niet dezelfde vormgeving hebben als de teksten in de krant of het tijdschrift waarin het is gepubliceerd. Waar moet je op letten bij het schrijven van een advertorial?
Verschillen advertorial en advertenties
Een advertorial is een middel om de boodschap uit te leggen op een manier die past bij de wensen van de doelgroep. Het gaat dieper in op details dan een advertentie. Het bevat kenmerken van een artikel en valt minder op dan een herkenbare reclame. Wel moet er altijd ‘advertorial’ of ‘advertentie’ boven het artikel worden geplaatst. Let ook goed op de nieuwswaarde en actualiteit als je gaat schrijven. Verdiep je in de interesses en leefstijl van deze doelgroep en pas je schrijfstijl aan op de krant of tijdschrift waarin de advertorial gepubliceerd wordt.
ABABA-formule
De tekst van een advertorial is aantrekkelijk en bevat nieuwswaarde. Je kunt de ABABA-formule toepassen: actualiteit, belangrijk, afwijking, belangstelling en autoriteit. Iets wat afwijkt, trekt de aandacht. Belangstelling kun je opwekken door je te verplaatsen in de doelgroep en je af te vragen of ze de gevolgen ondervinden van het nieuws. Bij autoriteit kun je denken aan nieuws dat komt van een bron die aanspreekt bij de doelgroep, zoals een bekende Nederlander of een gerenommeerd onderzoeksinstituut.
Specifieke schrijfstijl
De schrijfstijl bij een advertorial is zakelijk en bevat feiten. Overdreven bewoordingen zullen de geloofwaardigheid aantasten (Hoogers, 2016). Maar pas het wel altijd aan de doelgroep aan, want een advertorial in een modemagazine voor vrouwen kan meer opinie, tips en adviezen bevatten dan een advertorial in de krant.
Wil je het schrijven van een advertorial liever aan een professional overlaten? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.