Spring naar content

Passende teksten bij het archetype van je bedrijf

archetype-bedrijven

Passende teksten bij het archetype van je bedrijf

Bedrijven en merken zijn er in allerlei soorten en maten. Ze verschillen van elkaar doordat ze een ander doel of een andere doelgroep hebben. Zo heeft een advocatenkantoor een heel ander doel dan een kinderdagverblijf. Deze verschillen moeten ook te lezen zijn in de teksten op de website. Er zit een theorie achter het bepalen van de schrijfstijl. Die theorie wordt uitgelegd in dit artikel.

Wat is een archetype?

De schrijfstijl wordt bepaald door te kijken wat voor archetype bij een bedrijf past. Deze archetypen zijn gebaseerd op ideeën van psycholoog Carl Gustav Jung (1875 - 1961). Hij creëerde twaalf soorten archetypen met elk haar eigen kenmerken, normen en waarden. Archetypen zijn niet alleen van toepassing op mensen, maar ook op bedrijven. Een innoverend en vernieuwend bedrijf past bijvoorbeeld bij het archetype de schepper.

Archetype

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding 1: Archetypen van Jung
Afbeelding is van Michel Jansen (Auteur 'Brand Prototyping’ (2006) en 'De vijf stappen naar een betekenisvol merk: ontdek de kracht van archetypen’ (2015))

 

Alle archetypen op een rij

Er zijn twaalf archetypen. Al deze archetypen zullen kort toegelicht worden met een voorbeeldmerk erbij en wat voor schrijfstijl daarbij past.

  • De rebel

De rebel is een bedrijf dat behoefte heeft aan vrijheid. Denk daarbij aan een merk als Harley Davidson. Dit soort merken gaan graag tegen conventies in. Wanneer er een tekst geschreven moet worden, zal deze dan ook afwijken van tekststandaarden en een stoere schrijfstijl hebben.

  • De nar

De nar is een merk dat draait om plezier en ontspanning, bijvoorbeeld Fanta. Webteksten die hierbij passen zullen minder zakelijk zijn, maar hebben juist een humoristische ondertoon. De tekst moet een glimlach op het gezicht van de lezer toveren.

  • De verleider

De verleider laat de klant zich graag speciaal en uniek voelen. Magnum is hier een voorbeeld van. De verleider focust zich op schoonheid, lust en verleiding. De webteksten zullen daarom excentrieke woorden bevatten, sierlijke zinnen en er wordt vooral gelet op het mooi verwoorden van de informatie.

  • De held

De held wil winnen, werkt hard, is doelgericht, is een wereldverbeteraar en wil gewaardeerd worden. Een merk dat hierbij past is Nike. Een stoere, overtuigende en duidelijke webtekst hoort bij dit archetype.

  • De schepper

Creatief, origineel en innoverend zijn eigenschappen die horen bij de schepper. Lego is een voorbeeld van dit archetype. Webteksten voor dit soort bedrijven zullen creatief geformuleerd zijn en originaliteit bevatten. Veel zeggen met weinig woorden, is een schrijfstijl dat past bij de schepper.

  • De ontdekker

Net als de rebel heeft ook de ontdekker behoefte aan vrijheid. De ontdekker wil zijn eigen gang gaan, hecht waarde aan authenticiteit en is onafhankelijk. Een merk dat hierbij past is Grolsch. De webteksten zullen daarom in een authentieke, persoonlijke stijl geformuleerd worden, met beeldende woorden, maar geen overdreven sierlijkheid.

  • De leider

De leider is succesvol, vastberaden en besluitvaardig. Met zijn duidelijke visie heeft hij de controle over de groep. Mercedes is een merk dat bij de eigenschappen aansluit. Begrijpelijke en overtuigende verhalen met hier en daar verwijzingen naar het succes van het bedrijf, zullen voorkomen in de webteksten van dit archetype.

  • De wijze

Kennis verzamelen, logisch nadenken en innoveren zijn eigenschappen die passen bij de wijze. De webteksten zullen formeel en wetenschappelijk geformuleerd worden, zodat de kennis van dit bedrijf getoond wordt. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn Philips en Audi.

  • De magiër

Met zijn magie geeft de magiër de klant het gevoel dat alles mogelijk is. Dankzij de magiër is er sprake van een andere werkelijkheid. Een merk als Disney is een voorbeeld hiervan. Mysterieuze en meeslepende webteksten passen bij dit archetype. De lezer moet zich in een andere wereld wanen, ondanks dat hij zich bevindt achter een beeldscherm.

  • De verzorger

Het belangrijkste doel van de verzorger is het verzorgen van haar klanten en ze een gevoel van veiligheid geven. De verzorger is maatschappelijk betrokken en staat open voor iedereen. Nivea is hier een voorbeeld van. De webteksten zijn toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen, zowel jong als oud.

  • De groepsmens

De groepsmens is er voor iedereen! Hij is populair, realistisch, verstandig en bereikbaar. Denk hierbij aan een merk als Ikea. Een duidelijke, simpele schrijfstijl past goed bij de groepsmens. Geen poespas of moeilijke woorden, maar de tekst moet wel vermakelijk en vrolijk geformuleerd zijn.

  • De onschuldige

Gezellig, knus, nostalgisch en betrouwbaar, zo kan je de onschuldige beschrijven. Een bedrijf als de Efteling sluit hierop aan. Een mooi geformuleerde tekst met beeldende woorden en sierlijke zinnen passen goed bij dit archetype.

Welk archetype past bij jouw bedrijf?

Het is overigens niet zo dat een bedrijf slechts bij één archetype hoort. Er kan ook sprake zijn van meerdere types. Daarnaast zijn de archetypes voor de tekstschrijvers richtlijnen. De webteksten bij Schrijversplaza zijn overigens niet alleen passend voor je bedrijf, maar ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Heb je geen idee welk archetype past bij jouw bedrijf? Laten we er eens samen over sparren.