Spring naar content

Het beste schrijfadvies voor een overtuigende tekst

Word-vriendjes-met-uw-lezer

Word goede vrienden met je lezers

Deze gouden tip vind je in ‘How to win friends and influence people’, geschreven door Dale Carnegie. Het boek verscheen in 1937, maar heeft niets aan waarde ingeboet. Sterker nog: voor iedereen die wil overtuigen is dit Amerikaanse hulpboek verplichte kost. Dus stof dit klassieke werkje af en geef het een prominente plek in je werkkamer.

Vriendelijkheid, een ijzersterk begin van je wervende tekst

Overtuigen is een kunst van alle tijd, zo zegt Carnegie. Waarom? Het is in de kern mensenwerk. En elk mens heeft een enorme intrinsieke behoefte aan waardering, aan dat schouderklopje. Les één in overtuigen luidt dan ook: stem je publiek gunstig. Dus tekstschrijver, houd de toon van je tekst positief. Ga negatieve bewoordingen uit de weg. En dreigtaal is helemaal uit den boze.

Complimentjes trekken je lezer over de streep

De lezer krijgt liever een pluim over zijn kwaliteiten. Ook het persoonlijk aanspreken van de lezer met zijn eigen naam is een vorm van erkenning. Beloning werkt, dat is een beproefd recept.

Een tekstschrijver die kan inleven kan ook overreden

In het verlengde hiervan is het voor overtuigen onontbeerlijk te denken vanuit de lezer. Een uitgekauwd schrijfadvies. Toch slaan volgens Carnegie zelfs communicatieprofessionals verrassend vaak deze raad in de wind.

Natuurlijk, jouw vertrekpunt is altijd de beoogde verandering in attitude en (liefst ook) gedrag. Maar nooit zonder vragen als: wie is de lezer nu precies, wat doet hij graag, hoe praat hij, waar woont hij, met wie gaat hij om? Dus eigenlijk: hoe dénkt de lezer? Alleen als je letterlijk in zijn hoofd kruipt, kun je een persuasieve boodschap op het lijf van jouw lezer schrijven.

Hoe schrijf je overtuigende teksten? De basisregel

De geheime sleutel ligt nu in het vinden van de voordelen van de lezer. Wat is zijn winst van jouw voorstel: gemak, ontspanning, minder kosten? Het is handig om zoveel mogelijk redenen te brainstormen. Deze pluspunten moeten zonneklaar zijn in je tekst.

Overtuigen en gedragsverandering door teksten

Een beroep op idealistische motieven hoort ook in dit rijtje thuis. Iedereen ziet zichzelf graag als onbaatzuchtig dus kan het helpen de gedragsverandering neer te zetten als een ‘goede daad’. Evengoed kan het werken om de lezer uit te dagen; het gedrag prijs je dan aan als een prestatie die niet voor iedereen is weggelegd.

Technieken, geen trucjes

Dit is slechts een kleine bloemlezing uit ‘How to win friends and influence people’. Hier lees je talloze technieken om te overtuigen. En deze werken, zo simpel is dat. Maar, het zijn geen foefjes, benadrukt Carnegie. Onderschat de lezer nooit; die prikt genadeloos door tactiek heen.

De lezer, de lezer en nog eens de lezer…

Oprechte interesse in je lezer, dat brengt je verder als tekstschrijver van overtuigende teksten. Een opvatting die inmiddels gestaafd is door wetenschappelijk onderzoek. Dat laat zien dat de lezer een boodschap in de eerste plaats beoordeelt op persoonlijke relevantie.

Lach!

Een typisch Dale Carnegie-advies. Een lach werkt bij het overtuigen in real life, maar leidt in elk kanaal dat je aanboort tot succes. Cheesy? Welnee. Een positieve boodschap doet het gewoon beter.

Laat je liever een professional jouw overtuigende tekst schrijven?

Onze tekstschrijvers hebben de kennis én de kunde in huis. Wij staan voor je klaar. Je kunt altijd contact met ons opnemen.