Spring naar content

Content is King, Google is God

Content is king, Google is God

Wie zich verdiept in SEO en tekst, ziet vaak de term ‘content is king’ voorbijkomen. De inhoud van teksten en berichten zijn het belangrijkste ingrediënt om goed gevonden te worden in zoekmachines. Daarnaast is een sterke inhoud altijd relevant voor je bezoekers. Daarom staan we nog steeds achter deze trend van 2015. Tegelijkertijd merken we in de praktijk dat goede teksten alleen niet voldoende zijn. SEO stopt niet bij de optimalisatie van je teksten. Dus als content king is, dan is Google God.

Het mysterieuze Google

De uitspraak ‘Google is God’ is natuurlijk gekscherend bedoeld. Marketeers weten niet exact hoe Google werkt, tenzij ze daar zelf op de juiste afdeling werken. Ook geeft Google geen SEO-cursussen, omdat websitemakers daarmee de natuurlijke zoekresultaten beïnvloeden. Wel zijn er veel analyses gedaan door ervaren marketeers die ontdekken aan welke elementen goedscorende websites voldoen. Wij lichten enkele handige tips voor je uit.

Content is king

Je website heeft content nodig. Content bestaat uit tekst, afbeeldingen, video’s, infographics of andere inhoudelijke vulling. De inhoud van je website is de belangrijkste basis. Zoekmachines gebruiken deze informatie om te bepalen waar je website over gaat. Bezoekers weten in enkele seconden of je website aansluit bij hun behoefte en of deze er betrouwbaar uitziet. Daarna gaan ze pas actief aan de slag met je content door je teksten te lezen, video’s te kijken of op afbeeldingen te klikken.

Content & SEO

Goed vindbare content voldoet aan de laatste SEO-eisen én is relevant voor je doelgroep. SEO-eisen zijn bijvoorbeeld:

• Je website werkt technisch correct op alle apparaten, zoals laptops en smartphones
• Het zoekwoord komt regelmatig voor op de pagina
• Het zoekwoord komt voor in titels en tussentitels
• De metateksten zijn ingevuld
• Het zoekwoord sluit aan bij de inhoud van je pagina.

Daarnaast meten zoekmachines zoals Google ook hoe lang je bezoeker op de pagina is. Als bezoekers niet vinden wat ze zoeken, zijn ze vaak binnen enkele seconden weer vertrokken. Dat is slecht voor je vindbaarheid. Is je website relevant, dan blijven bezoekers langer op je website. Ze lezen een artikel, klikken op een volgende blog of kopen een product. Dat werkt positief voor je vindbaarheid.

The next step: linkbuilding

Tot zover kan de lay-out van je website en de tekst je goed helpen om je vindbaarheid te vergroten. Wil je meer resultaten bereiken, dan heb je ook complimenten nodig van andere websites. Een compliment bestaat uit een link van een andere website die naar jouw pagina verwijst. Maar link jij ook naar die andere pagina, dan strepen zoekmachines zoals Google die tegen elkaar weg. Daarnaast is een link van een goede, betrouwbare website meer waard dan van een kleine website die net een week online staat. Linkbuilding helpt je positie in Google dus vooruit, mits je het efficiënt aanpakt.

Hoe krijg je links naar je website?

Er zijn twee manieren om meer effectieve links naar je website te krijgen, waarmee je je online vindbaarheid vergroot. De eerste manier is organische links naar je website. Bied interessante content aan waar andere websites naar verwijzen in blogs. Denk bijvoorbeeld aan onderzoeksresultaten, unieke informatie van experts, handige tips of sappige roddels die iedereen wil lezen. Anderen zien jouw content en vinden het zo interessant dat ze naar jouw website verwijzen vanaf hun eigen website of blog.

De tweede manier is het actief opbouwen van je eigen linkbuildingprofiel. Daarvoor neem je zelf contact op met andere websites en vraag je hen of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Dit kost vaak veel tijd, maar er zijn diverse experts die jou daarmee kunnen helpen.

Effecten van content en SEO

De resultaten van sterke content en linkbuilding worden gemiddeld pas zichtbaar na drie maanden en hebben een langdurig effect. Dat komt omdat de robots van Google niet dagelijks controleren of websites zijn vernieuwd. Je positie wordt pas aangepast als je website en linkprofiel is geverifieerd door Google. Je positie in zoekmachines is echter nooit te voorspellen, omdat je concurrenten ook continu in beweging zijn. Maar één ding is zeker: als je goed gevonden wilt worden, zorg dan dat je content én marketingstrategie altijd actueel zijn.

Ben je benieuwd hoe jouw website online scoort? Vraag dan vrijblijvend een gratis linkbuildingscan aan bij onze collega’s van Drijfveer Media.