Content marketing: stop met navelstaren
Content marketing: stop met navelstaren
Veel succesvolle ondernemingen hebben een bedrijfsblog. Zo’n blog helpt enorm om je invloed in de niche te vergroten, relaties met opdrachtgevers te onderhouden en nieuwe klanten te werven. Maar pas op: doe je het verkeerd, dan bereik je precies het tegenovergestelde. Ondanks de tijd en de moeite die je erin stopt.
Wat is effectieve content?
Niet iedereen heeft de behoefte of het budget om direct iets van je te kopen. Maar als je relevante blogs schrijft die antwoord geven op problemen of die het leven makkelijker maken, denkt je lezer direct aan jou als hij hulp nodig heeft. Deze benadering van bloggen is effectieve content marketing.
Veel bloggende ondernemers hebben de bovenstaande aanpak nog niet omarmd. In plaats van waardevolle en behulpzame content te delen voor potentiële klanten, schrijven ze lange en onduidelijke berichten over hun laatste product of over een prijs waar ze voor genomineerd zijn. En dan zijn ze achteraf verbaasd dat dit soort blogs slecht gelezen worden.
Vertel niet hoe briljant je bent
Als je wilt dat mensen jouw blog lezen en ook weer terugkomen voor meer, vertel dan vooral niet hoe briljant je bent. In plaats daarvan laat je het zien. De meest eenvoudige manier om dit te doen is door jouw lezers iets waardevols bij te brengen.
Enkele voorbeelden van waardevolle blogcontent:
- Verkoop je decoratie voor taarten en cupcakes? Schrijf dan niet over de nieuwste versiersels zonder kleurstoffen, maar produceer meerdere blogs met tips hoe je een taart voor een (kinder)feestje versiert.
- Heb je een fietsenwinkel? Leg in jouw blog kleine reparaties uit die mensen zelf gemakkelijk kunnen doen. Je kunt onder andere een stappenplan maken.
- Verkoop je ongediertebestrijdingsmiddelen? Schrijf blogs over hoe je ongedierte voorkomt en geef tips over simpele bestrijdingsmanieren.
- Ben je boekhouder? Deel bijvoorbeeld tips om eenvoudig te kunnen besparen of profiteren van nieuwe belastingregels.
Delen en overtuigen
Op het eerste gezicht lijkt gratis advies geven contraproductief. Waarom informatie delen dat direct geld waard is? Een begrijpelijke gedachte, maar het is juist de indirecte waarde van deze informatie waar je het voor doet. Het gaat om de naam die je ermee opbouwt, de erkenning voor jouw kunde. En het allerbelangrijkste: je wordt de eerste persoon waar mensen aan denken als ze professionele hulp nodig hebben in jouw vakgebied.
Je overtuigt niet door jezelf aan te prijzen, je overtuigt door jouw kennis te delen.