De grootste conversiekiller van je webtekst…
De grootste conversiekiller van je webtekst
En hoe je deze conversiekiller eigenhandig verslaat
Wat zorgt ervoor dat mensen bijna iets kopen? Waarom komen ze een heel eind, maar halen ze op het laatste moment hun winkelwagentje toch weer leeg? Wat maakt dat ze naar je landingspagina staren, willen hebben wat je aanbiedt, maar uiteindelijk toch de pagina afsluiten en iets anders gaan doen?
Het blijkt dat er een afschuwelijk monster bestaat dat zich schuilhoudt onder een brug. Telkens als je bijna iets verkoopt springt het monster tevoorschijn en jaagt hij jouw klant weg. Dit lelijke, stinkende, vieze en ongemanierde monster is de angst van je klanten. En hij zit momenteel op je landingspagina potentiële klanten weg te jagen.
Angst om geld te verspillen
Weet je nog dat je als kind altijd naar de jaarlijkse dorpskermis ging? Nadat je zoveel snoep had gegeten tot je niet meer kon – en het vervolgens weer uitkotste in de draaimolen – liep je langs de verschillende spelletjeskramen.
Herinner je die opdringerige man nog die je ervan overtuigde een maand zakgeld te besteden aan het gooien van ballen naar melkflessen? Het zag er zo makkelijk uit. Hij liet je precies zien hoe het moest. Met een bal alle flessen omgooien en een gave knuffel winnen. Simpel.
Je besloot het te proberen en besteedde er kwartje na kwartje aan. Toen al je kwartjes op waren ging er een belletje rinkelen. Het leek dan wel makkelijk, maar op het moment dat je het besloot te proberen was het bijna onmogelijk. Gevolg: de kermisman had al jouw geld en zelf bleef je met lege handen achter.
Het monster was geboren.
Angst om belachelijk gemaakt te worden
Toen de gebeurtenissen op de kermis uit je gedachten waren verdwenen, kwam je plotseling een advertentie tegen voor een fascinerend product genaamd zee-apen. Het waren een soort dwergen met staartjes en ze zagen er geweldig uit op de voorkant van de verpakking. Je smeekte je ouders om ze voor je te halen en je vertelde iedereen erover: je kleine broertje, je beste vriend en je complete schoolklas.
Dit zou zo ontzettend gaaf worden. Volgens de advertentie konden zee-apen zelfs trucjes leren. Je bedacht dat je ze voedsel, medicijnen, vitaminen zou geven, en alles wat verder nodig was om ze de gelukkigste huisdieren ooit te maken. Je wachtte ademloos af en vertelde iedereen die het wilde horen hoe geweldig het zou worden.
Maar wat bleek nu? Zee-apen waren gewoon watervlooien. Op geen enkele manier leken ze op kleine apen. Ze leken op vissenvoer en dat waren ze ook. Je kleine broertje, je beste vriend en je complete schoolklas dachten nu dat je een idioot was. En ze vonden het heerlijk om je dit te laten weten op ieder moment dat ze konden.
Het monster werd een beetje groter.
Angst om ons dom te voelen
Iedere keer als we worden opgelicht door een gluiperige verkoper worden we iets harder. Het monster groeit. Ons wantrouwen stijgt en onze neiging om iets voor waar aan te nemen daalt.
En dan verschijnt er een content marketeer met een nuttig artikel dat een probleem oplost. Een probleem dat ons al heel lang dwarszit. Laten we zeggen dat jij deze content marketeer bent.
We willen je geloven. Jij hebt iets te bieden, daar willen wij van profiteren. Wij willen iets hebben wat precies zo blijkt te zijn als beloofd. We zouden het geweldig vinden om ons eigen oordeel te kunnen vertrouwen. En toch blijft het monster in ons oor fluisteren hoe dom we ons zullen voelen als we weer voor de bijl gaan.
Het monster verslaan
De beste wapens om het monster mee te bestrijden zijn betrouwbaarheid, pagina’s met gewaardeerde content en ouderwets fatsoen. Alles op jouw website moet laten zien dat wij je kunnen vertrouwen: je contactinformatie, je foto, heldere antwoorden op veel gestelde vragen, en duidelijke en redelijke calls to action.
Elk klein detail maakt verschil, inclusief het hosten van je site op jouw eigen domein en het publiceren van content op regelmatige basis. Alles wat je doet moet vertrouwen opbouwen, waarmee je uiteindelijk het monster doodmaakt.
Mits je niet verkoopt aan tienjarigen is jouw klant waarschijnlijk vaak het slachtoffer geworden van gewetenloze (of incompetente) bedrijven. Als je jouw klant daarom ook maar de kleinste reden geeft om je te wantrouwen, komen de herinneringen aan al deze ellendige ervaringen terug.
Er bestaat een oude grap die vertelt dat een tweede huwelijk de overwinning van optimisme op ervaring symboliseert. In feite is dit precies wat er gebeurt elke keer als je iets verkoopt, vooral als jouw klant iemand is waarmee je nog nooit zaken hebt gedaan. Laten we daarom de oorlog verklaren aan de monsters.
Bewijs dat je buitengewoon betrouwbaar bent door jouw (meer)waarde te tonen, door jouw klanten voorop te zetten en door je te houden aan je beloften. Het monster is taai en moeilijk te verslaan. Maar door middel van toewijding en inzet jaag je hem voor altijd weg.