Spring naar content

De kunst van het bloggen

blog-blog-header

De kunst van het bloggen

Blogs hebben veel voordelen. Het is de ideale manier om originele content te plaatsen, je hebt een directe connectie met je doelgroep en het is van toegevoegde waarde voor jouw business of voor jezelf als persoon. Blogs zorgen voor meer verkeer naar je website, houden bezoekers langer op je website en zijn leuk om te schrijven.

Schrijven is geen kunst, maar goed schrijven wordt lastiger. Een blog bestaat niet uit wat woorden op papier over bijvoorbeeld wat je gisteren gedaan hebt of hoe lekker de spruitjes waren. Dat werkt als je respectievelijk een dagboek over het verwerken van een trauma bijhoudt of chef-kok bent, maar voor bijvoorbeeld een bedrijfspagina van een autohandel, tuincentrum of een beveiligingsbedrijf is het minder interessant.

Relevantie-ten-top

Een blog bestaat uit relevante woorden op papier. Bedenkt dus goed wat boeiend is voor de bezoekers van je website. Zorg er ook voor dat wat je schrijft uniek is, en geen kopiëren-en-plakken van een andere website of blog. Google zal je dat niet in dank afnemen en het doet de vindbaarheid van je pagina geen goed. Vermijdt lange lappen tekst door met tussenkopjes te werken of afbeeldingen te gebruiken.

Zorg er voor dat bezoekers sneller terug komen naar je website en deel kennis en expertise, beantwoord vragen en geef tips, maar voorkom een te commerciële ondertoon. Een platte verkooptekst waar een ‘koop mij!’ al te dik bovenop ligt roept bij veel lezer een aversie op die je niet met je bedrijf of organisatie wil associëren. Een paar linkjes in je blog plaatsen om bezoekers aan te moedigen naar andere pagina’s binnen je website te gaan en ze nog langer vast te houden zijn natuurlijk altijd wijs.

Goed vindbaar

Zoekmachinevriendelijke blogs zijn altijd slim. Als je zoekwoorden waarop je graag gevonden wil worden in de tekst verwerkt én je website zoekmachinevriendelijk is, kan dat je ranking in Google bevorderen.
En ten slotte: blijf origineel en fris in je thema en schrijfstijl. Schijf in een toon die past bij de uitstraling van je bedrijf, met thema’s die dicht bij jezelf of je business liggen en met enthousiasme dat aanstekelijk werkt bij de lezer. Dat maakt bloggen leuk voor je zelf, boeiend voor de lezer en nuttig voor je bedrijf.

Een blog laten schrijven in de stijl die bij jou en je bedrijf past? Schrijversplaza helpt je graag!