Spring naar content

Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter

content-marketing-navelstaren

Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter

Mensen die professioneel teksten schrijven komen met diverse namen en labels. De één noemt zich tekstschrijver, de ander copywriter. Maar wat is het verschil? Is er eigenlijk wel een verschil?

Jazeker, in theorie is er een onderscheid. Maar in de praktijk noemen tekstschrijvers zich soms copywriter en copywriters zich tekstschrijvers. Als je het betaald betekent ‘copywriter’ ook niets meer en minder dan ‘tekstschrijver’. Waar zit het formele verschil in de begrippen?

Wat doet een tekstschrijver?

Iedereen die teksten schrijft is tekstschrijver. Het is, kortom, een overkoepelende term voor het vak dat tekstschrijven omvat.

Een tekstschrijver stelt meestal informatieve teksten op. De meeste tekstschrijvers hebben hun eigen specialisme. Zo weet de één veel over sport, een tweede zit helemaal in de politiek en de derde is gespecialiseerd in human interest verhalen. Daarnaast kan je denken aan feitelijke teksten zoals jaarverslagen, handleidingen en protocollen. Tekstschrijvers schrijven websiteteksten en brochures, houden interviews en werken deze uit voor bijvoorbeeld magazines.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter richt zich voornamelijk op wervende teksten en teksten die lezers overhalen te kopen. Ze schrijven krachtige kopregels en maken pakkende teksten voor advertenties, commerciële teksten en sterke call to actions. Ze weten hoe je de lezer moet verleiden en hoe ze subtiel maar overtuigend over kunnen halen. Meestal gaat het om kortere teksten en hebben copywriters moeite met het vullen van meer dan een A-viertje.

Bonus: wat doet een blogger?

Vaak wordt een blogger in één adem genoemd met een tekstschrijver en copywriter. Maar wat doet een blogger anders dan de andere twee schrijvers?

Bloggen vraagt om specifieke vaardigheden. Een blogger vertelt verhalen, adviseert en draagt kennis over. Hij heeft over het algemeen een betere kennis van online regels dan een tekstschrijver of copywriter. Een blogger weet wat seo is en wat de regels voor conversie zijn. Bloggers schrijven meestal ook goede social media teksten en nieuwsbrieven. Vaak zijn bloggers ook copywriters, omdat ze op een subtiele manier een verkopend gedeelte integreren in een tekst.

Tekstschrijvers, copywriters en bloggers houden zich dus allemaal bezig met een aparte ‘vorm’ van schrijven. In de praktijk zie je dat copywriters ook prima bloggers zijn, bloggers ook tekstschrijvers zijn en tekstschrijvers klussen als copywriter aannemen.

Op zoek naar een tekstschrijvers, copywriter of blogger? Schrijversplaza schrijft alle tekstsoorten!