Hoe creëer je de perfecte content?
Hoe creëer je de perfecte content?
‘Perfect’ kent verschillende varianten. Want wat is perfect? Dat hangt af van het medium waarvoor je de content schrijft. Als schrijfbureau stellen we vaak teksten op voor klanten die de digitale weg bewandelen. Dus is ‘perfect’ in dit geval voor Google.
Om hoog te scoren in zoekmachines hanteert Google een aantal eisen. Wie content schrijft die minimaal voldoet aan deze eisen, vergroot de vindbaarheid van de pagina én houdt de lezer langer vast. We nemen vijf belangrijke Google-eisen onder de loep.
Keywords: pas toe, maar gebruik met mate
Keywordstuffing is funest voor een tekst. Niet alleen begint het de lezer al snel op te vallen dat je bepaalde woorden telkens opnieuw gebruikt – en focust vervolgens alleen daarop, niet meer op de inhoud –, Google kan er ook niet veel mee. Niet doen dus. Het is voldoende om keywords twee en drie procent terug te laten komen.
Linkjes: gebruik ze, maar met mate
Linkjes dragen bij aan een hogere ranking in Google. Je kan linken naar eerder geschreven artikelen, waarmee je een cluster aan relevante content creëert. Een bezoeker kan telkens door klikken en doorlezen, waarbij je hem dus lang op de website houdt en bovendien veel informatie biedt. Google houdt ook van clusters content, die worden gezien als kennelijk relevant.
Maak het de lezer makkelijk: maak beschrijvende linkjes. Schrijf niet ‘Waarom blaffen honden? Klik hier voor meer informatie.’ Maak in plaats daarvan de link een integraal onderdeel van de tekst. ‘Waarom blaffen honden?’
Beeld = tekst
‘Een praatje en een plaatje’ is een gangbare uitdrukking, en dat geldt ook voor websiteteksten. Grote lappen tekst worden een lezer vaak snel doorgenomen of ze haken na een paar zinnen af. Het ziet er, kortom, niet heel aantrekkelijk uit, en dat heeft invloed op de lezer. Afbeeldingen maken een tekst aantrekkelijker en kunnen bovendien ondersteunend zijn aan de inhoud. Zet geen enorm zware, traag ladende afbeeldingen op een pagina, dat leidt alleen maar af. Bovendien houdt Google niet van traag ladende pagina’s. Verklein afbeeldingen dus met een beeldbewerkingsprogramma als je ze wilt gebruiken op een pagina.
Een alt-tekst aan de afbeelding koppelen is altijd goed. Deze tekst verschijnt als je met de muis op de foto gaat staan. Deze tekst wordt herkend door Google, die geen foto’s kan ‘lezen’.
Aandacht is key
Een bezoeker is heel snel in het beoordelen of content interessant is om te lezen of niet en of het de moeite is langer op de pagina te blijven of snel weg te klikken. Zorg er dus voor dat je binnen een fractie van een seconde de aandacht van de lezer trekt en kom met iets goed dat de aandacht ook vasthoudt. Een heldere structuur en opbouw is daarbij een groot hulpmiddel. Een goede titel, pakkende lead en treffende tussenkopjes zijn daarin onontbeerlijk.
Tussenkopjes
Tussenkopjes zorgen dus voor houvast. Zo goed, dat we ze hier apart willen uitlichten. Tussenkopjes geven aan wat de inhoud is van de alinea waar ze boven staan. Maak het dus geen cryptisch raadsel dat de lezer laat gokken naar de inhoud, maar zorg voor een beschrijvende kop die zegt waar het op staat. Dat vindt de lezer prettig, en Google ook.
Met deze tips kom je een heel eind met het creëren van de perfecte content voor de lezer én voor Google. Toch lastig of niet zeker van het resultaat? Wij helpen je graag verder!
Schrijversplaza. Je hebt een goed punt.