Spring naar content

Hoe schrijf ik de perfecte producttekst?

webshop-unieke-productteksten

Hoe schrijf ik de perfecte producttekst?

Heb je een webshop, dan wil je dat je producten goed gevonden worden in online zoekmachines. Dat bereik je met goede productteksten. Teksten die jouw product zowel omschrijven als de bezoeker overtuigen van de kwaliteit én hem overhalen het te kopen. Maar hoe schrijf je de perfecte producttekst?

Een paar producteigenschappen of een omschrijving van de (uiterlijke) kenmerken van het product is niet voldoende. Een wollig verhaal doorspekt met superlatieven is ook niet ideaal. De perfecte producttekst schrijf je met aandacht voor het product én voor de klant. Onderstaande stappen geven je houvast.

Wie is je doelgroep?

De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is: wie is mijn doelgroep? Als verkoper heb je daar waarschijnlijk wel een goed beeld bij. Waarom dit belangrijk is te weten? Omdat je hiermee weet welke toon je moet aanslaan in het schrijven bij een tekst. Immers, een tachtigjarige tuinliefhebber vraagt om een andere toon en schrijfstijl dan een vijftienjarige scholier. En ook: als jij je doelgroep kent, weet je wat hun behoeftes zijn, waardoor ze getriggerd worden en wat ze graag willen lezen. Met die kennis wordt jouw producttekst persoonlijker en overtuigender.

Zorg voor unieke teksten

Het is verleidelijk om de tekst van de fabrikant te kopiëren. Je bent dan immers snel klaar. Maar weet dat meer mensen dat doen en de fabrikant het bovendien vaak ook zelf op zijn website heeft staan. Op deze manier creëer je ‘duplicate content’, tekst die elders ook al op internet staat. Daar houdt Google niet van. De zoekmachine kijkt naar de pagina die deze informatie als eerste gepubliceerd heeft en zet deze boven jouw pagina in de zoekresultaten.
Met unieke productteksten voorkom je dit. En ‘uniek’ wil niet zeggen: twee of drie woorden aanpassen. De producttekst mag weinig tot niets lijken op het origineel.

Maak je producttekst SEO

Search Engine Optimalisation (zoekmachine-optimalisatie, SEO) zorgt er voor dat je producttekst beter vindbaar wordt via zoekmachines. Lees hier hoe je een tekst zoekmachinevriendelijk maakt. SEO betekent onder meer dat je goede zoektermen gebruikt die meerdere malen terug komen in de producttekst.

Maak je tekst leesbaar

Een goed leesbare tekst is aantrekkelijker dan een hele lap aan elkaar gebreide woorden waar geen eind aan komt, die geen onderbreking kent en waar je na verloop van tijd de draad in kwijtraakt. Hoe je een leesbare tekst maakt?
- Gebruik opsommingstekens bij een lijstje van producteigenschappen.
- Maak gebruik van tussenkopjes.
- Zorg er voor dat alinea’s niet te lang worden, zeventig tot honderd woorden is voldoende.
- Zorg voor een duidelijke titel die het product perfect omschrijft of de lezer nieuwsgierig maakt en aanspoort verder te lezen.
- Maak een lijstje met voordelen die de bezoeker in één oogopslag kan lezen.
- Gebruik voldoende witruimte tussen de alinea’s.

De toegevoegde waarde

De klant prikt vaak eenvoudig door een plat verkooppraatje. Maar het benoemen van de toegevoegde waarde werkt motiverend. Wat zijn de voordelen van jouw product, welke accessoires kan je er bij kopen, welke problemen lost het product op? Vergeet ook nooit de afmetingen, kleur en het materiaal te noemen. En speel open kaart: als een product een nadeel heeft – bijvoorbeeld ‘niet geschikt voor kinderen onder zes jaar’ – benoem dit dan ook. Eerlijke verkopers hebben vaak een streepje voor. Bovendien voorkom je claims achteraf.

En ten slotte

Schrijf tot the point. Geen wollige tekst waarin je dingen aanhaalt die helemaal niet ter zake doen. Daar zit de klant niet op te wachten en dergelijke productteksten werken zelden overtuigend omdat de klant ze nooit helemaal lees. Kort, krachtig met voldoende informatie, veel positieve punten, goede zoekmachine-optimalisatie en in een prettige toon; dat is de perfecte producttekst.

Is het schrijven van een productteksten na het doornemen van dit stappenplan toch lastig? Of twijfel je over je geschreven producttekst? Wij zijn je graag van dienst!

Schrijversplaza. Je hebt een goed punt.