Hoe schrijf ik doelgroepgericht?

Hoe schrijf ik doelgroepgericht?
Creëer een ijkpersoon!
Het is tijd! Je kent je product door en door, je hebt je doelgroep bepaald, de zwarte cursor knipoogt je verleidelijk aan vanaf het verder witte scherm. Maar de boodschap blijft ergens tussen je brein en je vingers steken. Want, wat is het dat je doelgroep werkelijk wil? En hoe zet je het op papier in de voor jouw doelgroep meest aantrekkelijke vorm? Kortom, hoe schrijf je doelgroepgericht?
Doelgroepgericht schrijven is een vak apart. Het vraagt om een kennis van je doelgroep die verder gaat dan 'het is een man, hij is begin twintig en houdt van gamen'. Dus: hoe leer jij je doelgroep kennen zodat je doelgroepgericht kan schrijven? Door het creëren van een ijkpersoon!
Wat is een ijkpersoon?
Een ijkpersoon is de weerspiegeling van jouw doelgroep. Het is de 'gemiddelde lezer', een fictief persoon met de kenmerken van jouw werkelijke doelgroep. Voordat je doelgroepgericht kan schrijven aan de hand van een ijkpersoon moet je dus eerst je doelgroep bepalen.
Heb jij je doelgroep nog niet goed in beeld? Lees dan hoe je effectief in een paar stappen een doelgroepanalyse maakt.
Hoe creëer je een ijkpersoon?
Om te beginnen noteer je verschillende gegevens van de ijkpersoon die uit je doelgroepanalyse zijn gekomen. Zoals geslacht, leeftijd, land van oorsprong, huidige woonplaats (of regio), woonsituatie, baan en functie, hobby's, politieke voorkeuren, interesses.
En in welke financiële situatie zit de ijkpersoon, wat is de burgerlijke stand, reist hij of zij met het openbaar vervoer? Op deze manier vorm je een compleet beeld van de persoon tot wie jij jouw boodschap doelgroepgericht wilt schrijven. Vaak wordt ook gekozen voor een visualisatie aan de hand van een tekening of een (rechtenvrije) foto.
Wat zijn de voordelen van een ijkpersoon voor doelgroepgericht schrijven?
Effectiever doelgroepgericht schrijven
Doelgroepgericht schrijven wordt eenvoudiger en effectiever als je weet voor wie je schrijft: voor een soort 'doelgroepsamenvatting' waarin verschillende kenmerken verenigd zijn. De content die je gaat schrijven wordt dan gerichter en duidelijker.
Nemen we als voorbeeld de geografische gegevens van de ijkpersoon in combinatie met bakmeel voor poffert. Als je niet weet dat poffert een typisch Gronings streekgerecht is, dan sla je bij mensen uit het zuiden van het land waarschijnlijk de plank mis. Ze herkennen zich niet snel in de tekst en zijn daardoor minder genegen over te gaan tot het kopen van het bakmeel. Had je gebruik gemaakt van een ijkpersoon, dan had je dadelijk geweten waar je doelgroep zit en had je de tekst daar op kunnen schrijven. Voor noorderlingen kies je voor een tekst die uitgaat van voorkennis, voor de rest van Nederland geef je meer uitleg. Dàt is doelgroepgericht schrijven.
Doelgroepgericht werken voor iedereen
Met een ijkpersoon heeft iedereen binnen een bedrijf of cluster dezelfde doelgroep met dezelfde kenmerken voor ogen om doelgroepgericht te schrijven en anderszins te werken. Dat hoeft namelijk niet alleen bij het schrijven van content te zijn, maar ook bijvoorbeeld bij het bouwen van een website of het opstellen van een marketingstrategie. Met een ijkpersoon zit iedereen op één lijn.
Met een ijkpersoon kom je 'in touch' met de doelgroep
Het vormen van een ijkpersoon dwingt je echt goed na te denken over je doelgroep en hoe deze precies in elkaar zit. Hobby's, levensstijl, gebruik van sociale media, huisdieren, vakantiebestemmingen? Alles kan aan bod komen bij een ijkpersoon. De kenmerken komen uit de doelgroepanalyse, maar ook uit bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek, doorvragen bij afgeketste leads of een enquete onder nieuwe klanten.
Wat wil je doelgroep precies bereiken? Ook die vraag is belangrijk voor doelgroepgericht schrijven. Met een waardepropositiecanvas ontdek je welke doelen je doelgroep wil bereiken, welke pijnpunten ze ervaren tijdens het streven naar die doelen en welke voordelen ze hebben als het doel is behaald.
Overtuigd van doelgroepgericht schrijven maar kom je er niet helemaal uit of twijfel je over het resultaat? Schrijversplaza helpt je verder!