Hoe schrijf je een goede call to action?
Hoe schrijf je een goede call to action?
Een call to action, of ‘aansporing tot actie’. Zoals de naam al doet vermoeden moet het de lezer aanzetten tot het ondernemen van actie. Ze moeten een product kopen, een offerte aanvragen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een donatie doen, een enquête invullen, een filmpje bekijken of een vacature zoeken. Het enige dat ze hoeven te doen is op een button klikken. Maar hoe krijg je een lezer zo ver op die knop te drukken?
Met een perfecte call to action bedenkt de lezer zich niet en klikt onmiddellijk verder. Die juiste call to action bestaat uit een aantal elementen. Hieronder vijf vragen die je moet beantwoorden om de perfecte call to action te schrijven.
Wat is je doel?
Als je zelf het doel van de pagina niet helder kan definiëren, hoe kan je dan een goede call to action schrijven? Heel simpel. Dat kan je niet.
Elke pagina heeft een hoofddoel, en een call to action staat in dienst van dat doel. Zorg er dus voor dat je voor jezelf – maar ook voor de website bezoeker – een duidelijk doel gedefinieerd hebt. Daarbij is het belangrijker dat je duidelijk bent dan dat je creatief bent. ‘Vul nu de enquête in’ is niet bijzonder creatief, maar wel heel duidelijk. Eenvoudige en directe taal zijn daarbij sleutelbegrippen.
Wat wil de bezoeker?
Een bezoeker komt niet zomaar op een pagina. Hij zoekt iets. Dat kan een product zijn, maar ook hulp of informatie. Op welke manier ben je de bezoeker het beste van dienst? Door duidelijk te zijn en te spelen op dat wat de klant wil.
Beantwoord de meest belangrijke vraag in de call to action of in een paar zinnen daar boven of naast. ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief’ is te algemeen. Denk meer aan ‘Ontvang elke week een Gouden Energiebespaartip’ of ‘Ik help de bijen een handje en bestel nu!’.
Wie is de bezoeker?
Elke bezoeker is een individu. Spreek hem of haar dus ook als zodanig aan. Bezoekers herkennen zich beter in een boodschap als je in de eerste persoon spreekt. De afstand tussen de bezoeker en de website verkleint en de lezer voelt zich aangesproken, wat de kans op een actie vergroot. Bovengenoemde ‘Ik help de bijen een handje’ is daar een goed voorbeeld van en beter dan ‘Help de bijen een handje’.
Wat zet je in de omgeving van de call to action?
Voordelen! Dingen waarmee je de klant enthousiast maakt en warm laat lopen voor het klikken op de call to action button. Geef een paar usp’s, toon positieve recensies van klanten in de buurt van de knop of geef puntsgewijs de voordelen van het klikken op de call to action.
Gebruik actieve taal
Gebruik voor een call to action actieve taal met werkwoorden die de handeling uitdrukken die jij wilt dat de klant doet. ‘Kopen’, ‘downloaden’ en ‘ontvangen’ zijn daar goede voorbeelden van. Je kan daarbij kiezen voor de gebiedende wijs, maar besef ook dat dit krachtiger maar dwingender over kan komen. Dat kan goed zijn in situaties die dadelijk een handeling vereisen, zoals ‘Plaats in winkelwagentje’, ‘Boek nu een ticket’. Is het een tussenstap, zoals ‘Adresgegevens invullen’, kies dan liever voor het hele werkwoord.
Na deze tips nog moeite met het schrijven van een goede call to action, of twijfel je aan je call to action? Wij helpen je graag verder!
Schrijversplaza. Je hebt een goed punt.