Spring naar content

Hoe schrijf je een SEO tekst?

het-geheim-van-seo

Hoe schrijf je een SEO tekst?

Moet jouw website helemaal zoekmachinevriendelijk worden? Teksten maken daar een belangrijk deel van uit. Maar een zoekmachinevriendelijke (SEO) tekst schrijven is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Volg het onderstaande stappenplan en schrijf de perfecte SEO tekst!

Zoekwoorden bepalen

Als je wat zoekt in Google dan typ je dat in het zoekvenster. 'Fysiotherapeut Almelo' bijvoorbeeld, of 'houtlijm meubelen', of 'goudvissen voeren'. Teksten die helemaal gericht zijn op deze zoekopdrachten scoren hoger in de lijst van zoekresultaten. Je kan echter niet in het hoofd van je doelgroep kijken. Dus hoe weet je wat de juiste zoekopdrachten zijn? Door zoekwoordenonderzoek te doen!

Daar hoef jij je zelf het hoofd niet over te breken. Op internet vind je verschillende (gratis) zoekwoordentools, die variëren van Google Suggest – waarin Google je automatisch een aantal suggesties geeft als je een zoekterm intypt – tot websites die een breed scala aan suggesties geven per onderwerp, van enkele woorden tot complete zinnen. Heb je al een website? Dan kan je gebruik maken van bijvoorbeeld Search Console om inzichtelijk te maken hoe je website presteert. Daarin zie je ook op welke zoektermen je al gevonden wordt.

Het doel van je SEO tekst

Een SEO tekst schrijf je niet voor Google. Een SEO tekst schrijf je voor je doelgroep. Het enige dat Google wil is haar gebruikers het beste antwoord op hun vraag geven. En dat doet ze via jouw SEO tekst. Daarom moet je een tekst schrijven die het beste aansluiten op je doel én je doelgroep. Bepaal daarom eerst wat voor jezelf het doel is. Waarom komt iemand op jouw website? Is hij op zoek naar informatie om een vraag te beantwoorden? Zoekt hij een product dat hij wil kopen? Wil hij gebruik maken van een dienst die je aanbiedt? En wat wil je dat de bezoeker doet als hij jouw website bezoekt? Wil je dat hij iets afneemt? Wil je hem overtuigen van een idee? Wil je dat hij zijn gegevens achter laat om een offerte aan te vragen?

Heb je een antwoord op beide vragen, dan weet je op welke manier je de SEO tekst moet schrijven. Bijvoorbeeld overtuigend met argumenten, pluspunten en productspecificaties als je de klant het product wil verkopen waarnaar hij op zoek is. Of informerend, helder en duidelijk als de klant een antwoord wil op een vraag of een oplossing voor een probleem.

Ken je doelgroep

Voor wie schrijf je de SEO tekst eigenlijk? Als je weet wie je doelgroep is, weet je welke aanspreekvorm en tone of voice je kan gebruiken. De gamer van een jaar of vijftien spreek je anders aan dan de tachtigplusser die yoga lessen wil gaan volgen. Voor een professor in de medische wetenschap gebruik je andere zinsconstructies en woorden dan voor een tienjarige basisscholiere. Houd dus altijd de doelgroep in gedachten bij de keuze van je woorden, lengte van de zinnen en zinsconstructie van je SEO tekst.

Schrijf je SEO tekst

Heb je de zoekwoorden bepaald, heb je het doel voor ogen en weet je wie je doelgroep is? Heb je voldoende informatie (Google is gewillig) en heb je de opbouw voor ogen (intro – body – uitsmijter)? Dan is het tijd om dat samen te brengen in een klinkende, welluidende SEO tekst!

Zomaar wat tips voor een SEO tekst

  • Schrijf korte en duidelijke zinnen zonder te veel bijzinnen.
  • Gebruik tussenkopjes die het onderwerp van de alinea samenvatten.
  • Zet het zoekwoord in de tussenkopjes.
  • Houd een percentage van twee tot drie procent zoekwoorden in de tekst aan.
  • Het zoekwoord heel vaak terug laten komen ('keyword-stuffing') is absoluut niet nodig.
  • Houd de alinea's handzaam, zeventig woorden is ruim voldoende.
  • Gebruik witruimte tussen de alinea's
  • Gebruik opsommingstekens om het lezen te vergemakkelijken.

Loop je vast op één van deze stappen, blijven je vingers boven het toetsenbord hangen omdat je wel graag wilt schrijven, maar niet precies weet hoe of twijfel je aan je geschreven SEO tekst? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!

Schrijversplaza. Je hebt een goed punt.