Tactische onderwerpen voor een goed blogbericht
Tactische onderwerpen voor een goed blogbericht
Je wilt een blog schrijven voor je bedrijf of organisatie. Dat heeft veel voordelen. Zo draagt een blog bij aan een beter online imago, je deelt een blog gemakkelijk op social media, en een blog biedt extra mogelijkheden om hoger te scoren in zoekmachines. Maar heb je wel genoeg nieuws om over te schrijven? Met deze tips vind je altijd inspiratie voor een nieuwe blog.
Schrijf voor jouw ideale klant
Kies onderwerpen die aansluiten bij jouw ideale doelgroep. Denk aan klanten die jouw product of dienst al hebben gekocht, mensen die op het punt staan om een aankoop te doen of fans die alles willen weten over jouw bedrijf. Sluit aan bij hun dromen, wensen en huidige kennis. Van daaruit kun je vier soorten thema’s met elkaar afwisselen. Dit zijn:
- Verdieping
- Verbreding
- Inspiratie
- Aanbiedingen
Bied extra productinformatie voor bestaande klanten
Verdiepende onderwerpen gaan over kernactiviteiten van je bedrijf. Jouw producten of diensten staan centraal. Verdiepende onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
- Gebruiksaanwijzing van je product
- Tips en trucs bij een product of dienst
- Gebruikerstesten
- Voordelen van je product: tijd of kosten besparen, beter voor het milieu
Bij deze onderwerpen ga je ervan uit dat de lezer jouw product of dienst goed kent. Hij heeft het al gekocht of staat op het punt om dit te doen. Verdiepende onderwerpen geven extra informatie, zodat een klant het product niet alleen gebruikt, maar ervan gaat houden. Dat verandert een gewone klant in een fan van jouw merk. Voorbeelden van verdiepende onderwerpen zijn tips om nog meer uit je software te halen. Bijvoorbeeld hoe je zelf een mes kunt slijpen of een gebruikerstest, zoals de ludieke test van de ANWB waarbij ze stormparaplu's testen met windkracht twaalf om te zien welke paraplu's sterk genoeg zijn om een storm te overleven.
Schrijf over interesses van je doelgroep
Verbredende onderwerpen geven informatie die aansluit bij de interesses van jouw doelgroep. Je verkoopt hierin niet jouw producten of diensten, al zijn die in gedachten natuurlijk altijd aanwezig. Zo kan een kampeerwinkel een blog schrijven over tips voor een dagje uit in de Nederlandse natuur, en geeft een isolatiebedrijf informatie over een nieuw btw-tarief voor klussen. Hierin vertel je niet dat iemand jouw tent moet kopen of jouw isolatiebedrijf moeten kiezen om de klus te klaren. Wel zorg je dat mensen aan jouw bedrijf denken als ze een slaapzak nodig hebben of hun woning laten isoleren. Laat je inspireren door nieuws over jouw vakgebied.
Inspireer de lezer
Inspirerende artikelen gaan in op dromen van je lezers. Zie daarbij de idealen van je merk voor je. Als een klant bij jou een product of dienst afneemt, welk gevoel krijgt hij daar dan bij? Iemand die bij jouw bedrijf belegt, droomt ervan om op zijn 65e onbezorgd te genieten op een tropisch eiland. Iemand die een waterflesje koopt, droomt van een gezond en sterk lijf. Maak altijd duidelijk wat de koppeling is met je bedrijf, maar promoot niet actief jouw producten of diensten. Schrijf bijvoorbeeld over een succesvolle belegger die zijn droom heeft waargemaakt, zodat lezers zich kunnen identificeren. Of geef adviezen om voldoende water te drinken bij het sporten.
Gebruik ook grote afbeeldingen om je idealen te illustreren. Dat zorgt ervoor dat mensen jouw blog sneller delen op sociale media. Sluit aan bij je eigen interesses en dromen, vertel wat de laatste trends zijn en verras de klant met je inspirerende tips.
Aanbiedingen en laagdrempelige acties
Welke klant wil nu niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Vermeld jouw aanbiedingen en kortingsacties ook op de blog. Ontwikkel laagdrempelige acties waar je klanten aan meedoen. Een oproep om een foto te delen waarop de klant jouw product gebruikt, of een like-en-win-actie. Zorg dat je de winnaars bekendmaakt op je website en deel de tussentijdse inzendingen op de blog. Zo zorg je ervoor dat deelnemers vaker terugkeren. Dat verhoogt de betrokkenheid bij jouw merk.
Versterk een blog met lokale berichten
Mensen voelen zich vaak betrokken bij hun eigen omgeving. Ben je actief in een bepaalde provincie, stad of land? Zoek daarin je kracht. Plaats bijvoorbeeld berichten van en over je eigen medewerkers, zodat de bezoeker het gevoel krijgt dat hij jouw bedrijf persoonlijk leert kennen. Verdiep je ook in zaken die spelen in jouw regio. Je vindt altijd onderwerpen die verband houden met je eigen bedrijf, zoals een evenementenkalender, nieuwe wetgeving voor je doelgroep of inspirerende verhalen van je eigen klanten.
Blog regelmatig
Deze inspirerende onderwerpen pas je gemakkelijk toe op je eigen bedrijf. Blog regelmatig en deel je berichten op jouw sociale media. Meet ook de resultaten. Na verloop van tijd zie je dat de bezoekersaantallen op je website stijgen. Welke blogs zijn het meest succesvol op jouw website?