Spring naar content

Tone of voice

tone-of-voice

Tone of voice

Uit een briefing: 'Persoonlijk, maar niet joviaal. Zakelijk, maar zonder jargon. Eenvoudig, maar geen Jip-en-Janneke.' Waar dit een instructie voor is? Voor de tone of voice van de tekst. Schrijvers, marketingprofessionals en marketeers gebruiken het begrip 'tone of voice' regelmatig. Maar wat is het precies? Waarom is het belangrijk? En vooral: hoe gebruik je de tone of voice op de juiste manier?

Wat is een tone of voice?

Heel kort door de bocht is de tone of voice de de stijl waarin je schrijft. Het is de stem van je artikel, de stem waarmee je communiceert met je doelgroep. En daarmee vormt het dus een wezenlijk onderdeel van je communicatie. Het meest bekende voorbeeld: de keuze tussen de aanspreekvormen 'u' en 'jij'.

Waarom is de juiste tone of voice belangrijk?

Door een consistent taalgebruik is je bedrijf, merk of product herkenbaar voor de buitenwereld. Het is immers, net zoals een logo, onderdeel van de identiteit van je bedrijf. De tone of voice moet dus altijd zorgvuldig afgestemd en uniform zijn in alle communicatie.
Daarnaast geeft een goede tone of voice je bedrijf, dienst of product een menselijke vorm. Het zorgt er voor dat (potentiële) klanten zich met jou of dat wat je aanbiedt kunnen identificeren, waardoor ze sneller genegen zijn gebruik te maken van jouw product of dienst.

e kom je tot de juiste tone of voice?

Een tone of voice bestaat uit verschillende onderdelen die samen de stem van jouw uitingen vormen.

  1. Merkpersoonlijkheid
  2. Doelstelling
  3. Kanaal
  4. Doelgroep

Merkpersoonlijkheid

Wie ben je als bedrijf, wat is het karakter, wat is je 'brand identity'? Als je weet hoe jij je als bedrijf wilt profileren, is het kiezen van een toon waarop jij je klanten aanspreekt aanzienlijk eenvoudiger. Ga je voor de zakelijke markt? Dan moet je niet te joviaal klinken. Zit je doelgroep in groep vijf en zes van de basisschool? Dan is 'u' niet de beste aanspreekvorm en vorm je geen zinnen met zes bijzinnen.
Als je, bijvoorbeeld als startende ondernemer, nog geen brand identity hebt kan je er één creëren aan de hand van een brainstormsessie met collega's, karakterkaarten kiezen of gebruik maken van het Brand Personality Spectrum.

Doelstelling

Wat wil je met de tekst bereiken? Wil je informeren, overhalen, activeren? Of wordt de tekst gebruikt om een mening te ventileren, instructies te geven of de lezer te overtuigen? Binnen het kader van je merkpersoonlijkheid pas je de toon van de tekst aan op het doel. Als voorbeeld: informeren en het geven van instructies doe je op een meer zakelijke toon dan overtuigen, waarbij je vaker enthousiaste termen gebruikt die verleiden en werven.

Kanaal

Via welke weg wordt een bericht verspreid? Zo veel verschillende media, zo veel mogelijkheden – en beperkingen. Het kanaal waarop een bericht verspreid wordt heeft invloed op bijvoorbeeld de lengte van de zinnen, het woordgebruik en de opbouw. Ga je voor Twitter, dan ga je voor kort en bondig. Wordt het een LinkedIn artikel? Dan kies je voor zakelijker en meer doelgericht. Is het voor je eigen website? Dan heb je de mogelijkheden helemaal zelf in de hand.

Doelgroep

Je zou verwachten dat doelgroep op de eerste plaats van de opsomming van elementen van een tone of voice staat. De doelgroep is immers waar je het allemaal voor schrijft. Klopt! Want als het goed is heb je in alle bovenstaande punten de doelgroep ook al (onbewust) meegenomen.

Je kan immers de identiteit en het karakter van je bedrijf of merk niet bepalen zonder dat je weet wie je product of dienst gaat afnemen. En je kiest het kanaal waar het grootste deel van je doelgroep gebruik van maakt. Ten slotte: een doelstelling formuleren kan alleen als je de doelgroep voor ogen hebt. Wil je een goed beeld schetsen van je doelgroep om de tone of voice op aan te passen? Dan creëer je een ijkpersoon . Dit helpt je specifiek naar je doelgroep te schrijven in plaats van te blijven hangen in algemeenheden.

Deze vier elementen samen – merkpersoonlijkheid, doelstelling, kanaal en doelgroep – vormen de basis voor de tone of voice.

Lastig deze elementen samen te laten smelten tot een mooie tone of voice of twijfels over het resultaat? Schrijversplaza helpt je graag verder!