Facebook LinkedIn Twitter

Content marketing vs kleine ondernemers – 3 fabels

content-marketing-kleine-ondernemers

Content marketing vs kleine ondernemers – 3 fabels

Laat jij je tegenhouden om te beginnen met content marketing? Denk je dat jouw bedrijf te klein is? En je marketingbudget te mager? Of dat je er toch niet tussen komt om mee te dingen naar topposities? Dan sla je de plank volledig mis. Juist de kleine ondernemer kan flink profiteren van effectieve content marketing.

Fabel 1 - De top tien staat al vol, daar kom ik niet meer tussen

Er komen dagelijks nieuwe websites bovendrijven, daar kan die van jou ook bij horen. De concurrentie is in de ene branche hoger dan in de andere, maar niets is onmogelijk. SEO – zoekmachineoptimalisatie – evolueert en Google geeft geen handleiding. Een website moet telkens bijgeschaafd worden. De strijd om de eerste plek, en om er te blijven staan, is een constant proces.

Fabel 2 – Het doel van content marketing is snel heel veel traffic genereren

Het doel is inderdaad om traffic te genereren. Maar niet binnen een dag en niet zomaar iedereen. Bij content marketing gaat het erom dat de juiste doelgroep aangesproken wordt – via de juiste kanalen. Gerichte en op maat gemaakte berichtgeving zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website die sneller de neiging hebben om tot actie over te gaan. Het conversiepercentage ligt een stuk lager bij het lukraak maken en in het wilde weg plaatsen van content. Datzelfde kan gelden voor ‘viral gaan’ (berichten - meestal video’s - die zich razendsnel verspreiden). Je hebt niks aan duizenden bezoekers als ze geen actie ondernemen of een aanschaf doen.

Fabel 3 - Content marketing is te duur voor kleine ondernemers

Dat is regelrechte onzin. Het brengen van eigen content is de meest laagdrempelige vorm van marketing. Het is een open markt waar iedereen kan profileren en profiteren. Het kost enkel tijd en energie om het goed te doen. In de basis is het ontwikkelen van een content marketing strategie namelijk geen hogere wiskunde. Stel de behoefte van jouw doelgroep centraal en houd dat altijd in je achterhoofd. Waarom kopen ze jouw product of nemen ze jou in dienst? Welk probleem wordt daarmee opgelost? Het antwoord geef je via je website, e-mail en social media kanalen. Bijvoorbeeld door te bloggen, met video’s, statusupdates, nieuwsbrieven en andere vormen van content.

Natuurlijk is content marketing een tijdrovende bezigheid. Er is sneller resultaat als je het aan een professionele marketingpartij overlaat. Toch mag je budget geen reden zijn om content marketing dan maar links te laten liggen. Omdat het ook zoveel kan opleveren. Goed geplaatste content prikkelt je doelgroep, stelt gerust en wint vertrouwen. Zo bouw je een relatie op en genereer je (steeds meer) bezoekers naar jouw website.

Zorg dat je weet waar je over praat

Wil je wel de content marketing werkzaamheden uitbesteden, zorg dan in elk geval dat je weet waar je over praat. Dan kun je degene tegenover je op waarde schatten, zodat je de beste resultaten krijgt voor je geld. Bel ons gerust eens voor meer informatie. Dan weet je wat een goede contentflow voor jou als kleine ondernemer kan betekenen.

1 reactie

  1. Harold Groeneveld op 4 mei 2016 om 9:24 am

    Met content marketing kun je ook je doelgroep een ‘kijkje in de keuken’ geven. Niet alleen de ‘harde’ marketingactiviteiten, wat er aan externe communicatie gestroomlijnd naar buiten gaat, maar ook hoe dit tot stand komt en wat er aan vooraf gaat. Dat maakt je als bedrijf nog menselijker ook. En dat creëert mijns inziens weer een gunfactor.

Laat een reactie achter