Skip to content
Facebook LinkedIn Twitter

Het geheim van SEO, wat is dat eigenlijk?

het-geheim-van-seo

Het geheim van SEO, wat is dat eigenlijk?

Laten wij het maar onthullen dan, niemand anders doet het tenslotte. Wat is het geheim van Search Engine Optimization? Het antwoord is schokkend, hou je vast, komt ‘ie: niemand weet het precies.

De theorieën op internet over wat goede SEO is, over wat je ab-so-luut niet moet doen en wat ze-ker wel, zijn legio. En dan zouden alle alarmbellen af moet gaan, toch? Als er geen consensus is heeft immers iedereen gelijk, maar als iedereen gelijk heeft, waarom scoort de ene site dan beter dan de andere?

Nu zou ik hier willen typen dat het antwoord simpel is, maar dat zou een grove leugen zijn. Het antwoord is ingewikkeld. SEO is ‘work in progress’ en echte SEO wordt direct bepaald door je bezoekers. Hoe interessant is een artikel dat jouw bezoeker leest, hoe lang neemt hij daar eigenlijk de tijd voor? En neemt hij de moeite om het artikel dat hij leest te delen?

De enige zekerheid in SEO is…

…relevantie. Dat is echt de enige zekerheid, en enigszins meetbare waarde, die een hogere ranking in de zoekmachines kan opleveren. Als jouw bezoeker ook echt vindt wat hij zoekt, dan is de kans groter dat hij langer op de pagina blijft en doorklikt na een zogenaamde ‘call to action’. Alleen als je bezoeker een antwoord vindt op zijn vraag, zal hij doorklikken naar informatie waar jij hem van voorziet. Een voorbeeld? Als je zoekt op speelgoed voor de hond, dan zit je niet te wachten op een hondenknuffel voor je kinderen. Toch is dit de dagelijkse praktijk op veel sites: brede zoektermen, dure advertenties en NUL autoriteit.

Wij doen ons best voor jouw resultaten

En meer kunnen we ook niet beloven. We hebben een sterk vermoeden hoe we goed kunnen scoren in de organische zoekmachineresultaten. Een vermoeden dat dagelijks wordt bevestigd door analyse van het verkeer op de sites van onze opdrachtgevers.

Het zit namelijk zo: Google verandert zijn zoekalgoritmes wanneer Google denkt dat het daar tijd voor is. Een vaste waarde voor Google is echter altijd geweest dat de informatie op een site relevant is voor de zoekopdracht die hun bezoekers invoeren. Laten we eerlijk zijn, Google is er niet voor jou. Google en Bing zijn er voor zichzelf. Als de resultaten die Google, Bing of Yahoo leveren niet aansluiten bij de verwachtingen van degene die de opdracht invoert, gaat dat ten koste van hun geloofwaardigheid. Jouw site zal ze een worst zijn, er moet op advertenties geklikt worden.

Keywords? Hoeveel wil je er hebben?

Tien? Zes? Ze kosten immers niks. Wij geloven niet in keywords zoals de meeste andere copywriters dat wel doen. Wij zijn er van overtuigd geraakt dat de inhoud en de relevantie van een pagina bepalend zijn voor de ranking die bereikt wordt op Google (of Bing, of Yahoo). Natuurlijk zullen we de belangrijkste zoekterm waar je op gevonden wilt worden prominent in de tekst naar voren laten komen. Maar onze focus ligt daarnaast voor een belangrijk deel op de bounce rates. Met andere woorden: kunnen we jouw bezoekers vasthouden?

Schrijversplaza werkt anders en nooit ad hoc

De stress die veel internetpublicisten ervaren als Panda, Penguin of weten wij veel welk dier door Google nu weer wordt geïmplementeerd, is ons vreemd. Is dat eigenwijs? Nee. De content die wij schrijven is altijd relevant en sluit altijd aan bij wat een bezoeker verwacht. Content om de content is achterhaald. Relevantie is nooit hip maar een vaste waarde. Wij van Schrijversplaza willen graag schrijven voor de eeuwigheid, niet voor de waan van de dag.

2 reacties

  1. Karlijn Jaspers op 8 december 2015 om 8:36 am

    Leerzame blog en heldere informatie. Dankjewel!

  2. Linda (tekstschrijver uit Dordrecht) op 5 april 2016 om 1:57 am

    Een mooi en verfrissend verhaal over SEO! Ik werk zelf al een aantal jaar als (SEO) copywriter/tekstschrijver, maar ben het met je eens dat niet alles om de keywords, de keywords en de keywords hoort te draaien: met nuttige, relevante content (waarin de gewenste zoektermen uiteraard verwerkt zijn) kom je uiteindelijk een heel stuk verder.

Laat een reactie achter