Spring naar content
Facebook LinkedIn Twitter
voor-ieder-medium-een-andere-tekst

Voor ieder medium een andere tekst

Een tekstschrijver krijgt te maken met veel verschillende opdrachten. Soms weet een opdrachtgever precies wat zijn wensen zijn, een andere keer is het de taak van de tekstschrijver om de juiste toon en stijl te kiezen. Daarbij staan het doel en de doelgroep voorop, omdat de opdrachtgever altijd zijn lezers wil bereiken met de juiste toon. Maar welke toon en stijl past bij welke doelgroep? En via welk medium is de doelgroep het beste te bereiken?

'The medium is the message'

Het is belangrijk om te weten voor welk medium een tekst wordt geschreven. In communicatietermen wordt vaak gesproken over 'the medium is the message'. Dit betekent dat het medium de boodschap bepaalt. Maar wat houdt dat nu feitelijk in? De tekst of content staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een groter geheel. Het medium waarop de boodschap wordt gepubliceerd, bepaalt voor een belangrijk deel hoe een lezer de boodschap in zich opneemt. Een voorbeeld: een nieuw bouwbedrijf wil een persbericht versturen naar lokale kranten en wil tegelijk een tekst op de eigen website plaatsen. Voor hun eigen website zijn er geen restricties, want alles is in principe mogelijk. Maar een lokale krant plaatst niet zomaar een commercieel bericht: deze tekst moet een meerwaarde bevatten voor de lezers in deze regio.

Stem je tekst af op het doel van de lezer

Als tekstschrijver is het belangrijk om de verschillen tussen diverse soorten teksten en media te kennen. Denk daarbij vooral aan het doel van het medium en de tijd die de lezer neemt voor het lezen van de tekst. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Geprinte media - de tijd nemen voor informatie en entertainment
  • Online media - snel scannen op relevante informatie
  • Billboards en reclame - in één oogopslag te begrijpen
  • Handleidingen - een minutieus stap-voor-stap-overzicht

Bij ieder medium is het belangrijk om af te vragen hoeveel tijd de doelgroep heeft voor het lezen van een tekst, en waarom iemand het leest of bekijkt. Een billboard wordt bekeken uit verveling, omdat de afbeelding herkenbaar is, of omdat het ’s avonds goed is verlicht langs de snelweg. Iemand leest een boek om meer informatie te krijgen of voor zijn plezier. Een advertorial in een magazine krijgt meer aandacht als het inhoudelijk aansluit op het thema van het blad. Het maakt uiteindelijk niet uit welke boodschap er uitgedragen wordt: zolang deze maar goed aansluit op het medium waar het wordt gepubliceerd.