Facebook LinkedIn Twitter

Schrijven voor sociale media, dat doe je zo

schrijven-voor-sociale-media

Schrijven voor sociale media, hoe doe je dat?

Schrijven voor sociale media zoals Twitter, Facebook of Instagram is een uitdaging. Hoe kun je in zo weinig mogelijk tekst een klant informeren, prikkelen en tot actie over laten gaan?

Waar kun je over schrijven?

Berichten op sociale media kunnen overal over gaan. Bedrijven kiezen diverse onderwerpen en thema’s om informatie over te plaatsen, zoals nieuwe producten, relevant nieuws en speciale acties. Ook zijn sociale media het ideale punt om je blogs en nieuws te delen. Het belangrijkste is dat de berichten aan moeten sluiten bij de identiteit en het imago van het bedrijf. Als dierenwinkel kun je bijvoorbeeld een grappig kattenfilmpje met je klanten delen, maar dat past niet meteen bij een ambachtelijke kaasmaker. Ken je bedrijf en plaats berichten die aansluiten bij jouw doelgroep.

Wat is een microblog?

Een microblog is een kort bericht of tekst. De bekendste microblog van dit moment is Twitter, waarbij je slechts 140 tekens hebt om een boodschap te schrijven. Op Facebook en andere sociale media is soms meer ruimte om een tekst te plaatsen. Maar beelden zijn vaak dominant. Uit onderzoek blijkt dat korte berichten tot 200 woorden beter gelezen en vaker gedeeld worden.

Tien tips voor het schrijven voor sociale media

Hoe kun je met het schrijven van korte berichten toch je doel bereiken op sociale media? De volgende tips helpen je op weg.

1. Houd het bij één onderwerp

Je hebt maar weinig tekst. Verwar je lezer dan niet met meerdere boodschappen, maar schrijf over één onderwerp. Wil je toch meer informatie kwijt, plaats dan een tweede bericht.

2. Houd het bij één actiepunt

Wil je dat jouw doelgroep actie onderneemt? Kies dan voor één actiepunt. Vraag bijvoorbeeld om het bericht te delen, op de link te klikken of om een inschrijving voor de nieuwsbrief.

3. Schrijf actief

Hoe minder tekens je tot je beschikking hebt, hoe directer je moet schrijven. Schrijf zo veel mogelijk in de tegenwoordige tijd en vermijd woorden als ‘zullen’, ‘kunnen’ en ‘worden’.

4. Wees duidelijk

Draai er niet omheen en vertel je doelgroep wat je van ze wilt. De meest gedeelde berichten bevatten een oproep zoals 'graag delen', 'pls retweet' en 'bezoek (link)'.

5. Afkortingen? Houd het leesbaar

Een microblog zoals Twitter dwingt de gebruiker om maximaal 140 tekens te gebruiken. Daarom worden regelmatig afkortingen gebruikt. Zorg er echter voor dat jouw doelgroep geen berichten hoeft te decoderen, want dan schiet je je doel voorbij. Houd het bericht leesbaar. Schrap liever een paar bijvoeglijke naamwoorden, of verwoord je boodschap anders. En lukt het echt niet in 140 tekens? Dan kun je bij uitzondering twee berichten schrijven. Gebruik aan het eind van het bericht de tekens 1/2 en 2/2 om aan te geven dat het uit meerdere delen bestaat.

6. Vat samen en plaats links

Veel mensen gebruiken sociale media om de doelgroep door te verwijzen naar hun website of blog. Schrijf een korte, prikkelende samenvatting en plaats een link naar het oorspronkelijke bericht.

7. Maak nieuwsgierig

Als je de lezer alles al vertelt in je bericht, dan hoeven zij niet meer op jouw bericht of link te klikken. Het is de kunst om net voldoende informatie te geven, zonder alles te verklappen. Kijk bijvoorbeeld eens naar video-aankondigingen. Hierin vind je vaak teksten zoals: “10 uitspraken die iedere lange vrouw heeft gehoord” en “haar man had een nogal hebzuchtige laatste wens. Maar ze was hem te slim af.” Deze voorbeelden kun je ook naar je eigen bedrijf en boodschap vertalen.

8. Gebruik hashtags

Op verschillende sociale media worden hashtags gebruikt. Deze herken je aan het hekje (#) met een woord erachter, zoals #socialemedia. Als je hierop klikt, vind je allerlei berichten over hetzelfde onderwerp. Zo wordt jouw bericht sneller gevonden. Handig als je inspeelt op de actualiteit!

9. Wees uzelf

Het is belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft als je schrijft voor sociale media. Blijf bij je passie en interesse, en plaats wat jou bezig houdt. Denk er vooral niet te lang over na: een spontaan bericht uit jezelf is vaak overtuigender dan een bericht waar je lang over nadenkt. En durf ook gerust berichten en afbeeldingen van jou, je personeel en bezoekers online te plaatsen. Zo krijgen je volgers een sterkere band met je organisatie.

10. Reageer op je volgers

Tot slot is het goed om de reacties te monitoren. Als jouw bezoekers de moeite te nemen om via sociale media contact met je op te nemen, of te reageren op je bericht of foto, dan voelen zij zich gewaardeerd als je laat weten dat je het hebt gelezen. Reageer snel op vragen, deel een interessant bericht van iemand die je volgt of klik eens op ‘vind ik leuk’. Zo krijg je oprechte interactie op sociale media.

Fouten maken mag

Met deze tien basistips schrijf je duidelijke berichten voor al jouw kanalen. Maar wat goed werkt voor de ene organisatie, kan nauwelijks reacties oproepen bij een ander bedrijf. Durf daarom fouten te maken. Experimenteer, tot je de gewenste interactie krijgt. En durf daarna nog steeds te experimenteren, zodat je jezelf en je volgers blijft verrassen.

3 reacties

  1. Angela Wauters op 21 oktober 2015 om 9:20 am

    Goede tips. Ik vroeg me af of het slim is om me vooral op één kanaal te richten of juist meerdere? En als het meerdere zijn, zit er dan een maximum aan? De keuze hierin vind ik erg lastig, dus ik hoop dat u me kan helpen hierbij.

    • F. Bakker op 4 november 2015 om 10:52 am

      Hallo Angela. Waar is uw doelgroep actief? Wat doen zij? Dat geeft het antwoord op de vraag of het slim is om op één of meerdere kanalen te richten. Het maximum aantal kanalen is afhankelijk van de beschikbare tijd, want het is wel belangrijk om alles regelmatig te updaten. Dat kan grotendeels met dezelfde (soorten) berichten. Een algemene tip is om met één of twee kanalen te starten en dit zelf te ervaren. Probeer dit een tijdje. Als een kanaal de gewenste reacties oplevert, is het een goed teken om hiermee door te gaan. En zo niet, dan kan u deze altijd nog stopzetten. Heel veel succes!

      • Angela Wauters op 5 november 2015 om 8:40 am

        Ik ben net gestart met een bedrijf. De doelgroep is breed, dus ik wil het liefst zoveel mogelijk verschillende doelgroepen bereiken. Omdat ik nog geen personeel heb, wil ik het zelf oppakken. Bedankt voor de tip, ik ga mij dan eerst richten op één of twee kanalen om te kijken of dit de juiste reacties opwekt. Het artikel is leerzaam om de inhoud goed in te vullen, daar heb ik zeker wat aan!

Laat een reactie achter