Skip to content
Facebook LinkedIn Twitter

Sollicitatiebrieven schrijven die uitnodigen tot een gesprek

Sollicitatiebrieven schrijven die uitnodigen tot een gesprek

Sollicitatiebrieven schrijven die uitnodigen tot een gesprek

Hoe valt jouw sollicitatiebrief op? Hoe zorg je dat jij op gesprek mag komen bij dat ene leuke bedrijf? We ontvangen heel veel aanmeldingen en zetten graag onze tips op een rij. Ook helpen we klanten om een persoonlijke brief te schrijven, zodat ze hun kans op een kennismakingsgesprek vergroten. De beste tips? Sluit aan bij de cultuur van het bedrijf, gebruik emotiewoorden en maak jouw boodschap persoonlijk.

Tip 1: leer je date kennen en laat merken dat je hem leuk vindt

Solliciteren is net als daten. Je bekijkt elkaars profiel en als je elkaar leuk vindt, maak je een afspraak om elkaar beter te leren kennen. Zorg voor een goede binnenkomer. Lees de vacature goed, bekijk de website, check het bedrijf op social media. Ken je er mensen? Vraag rond wat de bedrijfscultuur is, klets met een medewerker en bedenk of jij daar goed bij past.

Zie jij jezelf daar wel werken? Mooi! Tijd voor een goede binnenkomer. Laat zien dat je het bedrijf leuk vindt en dat je de bedrijfscultuur begrijpt.

Beste Anne, laat ik gelijk met de deur in huis vallen, net als ik met mijn teksten doe. Ik kom je team graag versterken met verfrissende teksten en een energiek potje tafeltennis.

Tip 2: Sollicitatiebrief schrijven met emotie

Recruiters, HR-medewerkers en directeuren; het zijn ook maar gewoon mensen met gevoelens, net als jij en ik. En misschien worden zij wel jouw nieuwe collega! Natuurlijk beoordelen ze je brief, kwaliteiten en cv op basis van je geschiktheid voor de functie. Maar zij zoeken ook een leuke collega en daar kan jij op inspelen. Gebruik bijvoorbeeld powerwoorden, zoals makkelijk, resultaat, geheim, nieuwsgierig, dankjewel, gedreven en uitbundig. Maar ook woorden zoals glimlach, plezier, enthousiast, blij en vrolijk geven emotie aan je tekst. Let er wel op dat je de teksten goed laat aansluitend bij de bedrijfscultuur.

Dankjewel voor de vrolijke vacaturetekst waarin jullie een content marketeer zoeken. Ik heb de tekst met een glimlach gelezen en ben direct nieuwsgierig naar jullie team. Bel je me voor een kennismakingsgesprek?

Als jullie nieuwe, gedreven accountmanager haal ik makkelijk resultaat. De sleutel tot mijn succes licht ik met plezier toe in een persoonlijk gesprek.

Tip 3: Maak je sollicitatiebrief persoonlijk

Nu je eerst de focus op de ander hebt gelegd, is het jouw beurt om te shinen. Naast de gebruikelijke punten, zoals een goede onderbouwing van jouw geschiktheid met praktijkvoorbeelden uit jouw carrière, laat je ook jezelf zien. Ben je fanatieke sporter, gebruik dan sportmetaforen om je uit te drukken, zoals de lat hoog leggen en scoren. Ben je zelfverzekerd, doseer dan humor of zelfspot in je tekst. Vind jij relaties heel belangrijk, vertel dan kort een anekdote uit je favoriete romcom om te onderbouwen voor welke waarden jij staat. Kortom: maak het persoonlijk, zodat jij je onderscheidt van de anderen en de opdrachtgever jou nog herinnert door je leuke tekst.

Zoek je een eindredacteur, type lekker wijf, 18 jaar, reageert er weer een vet mokkel, 30+, die denkt dat ze nog 29 is.”

Ook in mijn vrije tijd leg ik de lat hoog; op de atletiekbaan ga ik steeds iets sneller om mijn competitie voor te blijven.

Het jeukt. Maakt u zich geen zorgen, ik heb niets onder de leden. Maar het jeukt om te schrijven voor uw merk en uw enthousiaste groep volgers.

Wat je beter kunt laten wanneer je sollicitatiebrieven schrijft

Daarnaast zijn er ook nog een paar punten die je beter kunt laten. We zetten een paar clichés voor je op een rij waar wij niet echt warm van werden. Doe er jouw voordeel mee!

  • ”Ik heb een passie voor schrijven.”
    Dit cliché kennen we nu wel. Mag het een beetje sprankelender?
  • Ik ben Annelot Aardbei en ik ben schrijver. Ik wil graag…”
    Ik, ik, ik. Voel jij je er ook wat ongemakkelijk bij?
  • ”Toen ik zes jaar was, schreef ik al voor de schoolkrant.”
    Tip: zet je relevante werkervaring bovenaan, dat maakt meer indruk.
  • ”Tijdens mijn opleiding zou ik graag wat geld verdienen om in mijn levensonderhoud te voldoen.”
    Tja, je kan ook in de supermarkt werken…
  • ”Volgens mij past schrijven goed bij mij.”
    Als jij al twijfelt, geef je ons niet veel vertrouwen.
  • ”Ik moet solliciteren van het UWV.”
    Echt gezien! Daar spat de motivatie niet echt vanaf.
  • ”Geachte heer, mevrouw”
    In de vacature stond toch echt: “Stuur jouw sollicitatie naar Miriam.”

Tot slot: sluit je sollicitatiebrief af met een call to action

Doe de laatste checklist voor je je brief verstuurt. Staat de vacature nog steeds open? Heb je jouw cv en eventueel een foto toegevoegd aan de bijlage? Is de aanhef correct? Staan er geen spelfouten in? Heb je je brief afgesloten met een call to action, waarin je de lezer oproept om contact met jou op te nemen voor een kennismakingsgesprek?

Gaaf! We wensen je heel veel succes en hopen dat je op date mag met het bedrijf van je keuze!

Helaas heeft Schrijversplaza nu geen nieuwe schrijvers nodig.
Wel helpen we je graag om een kneitergoede, persoonlijke sollicitatiebrief te schrijven.