Facebook LinkedIn Twitter

Tactische onderwerpen voor een goed blogbericht

onderwerpen-voor-goede-blog

Tactische onderwerpen voor een goed blogbericht

Je wilt een blog schrijven voor je bedrijf of organisatie. Dat heeft veel voordelen. Zo draagt een blog bij aan een beter online imago, je deelt een blog gemakkelijk op social media, en een blog biedt extra mogelijkheden om hoger te scoren in zoekmachines. Maar heb je wel genoeg nieuws om over te schrijven? Met deze tips vind je altijd inspiratie voor een nieuwe blog.

Schrijf voor jouw ideale klant

Kies onderwerpen die aansluiten bij jouw ideale doelgroep. Denk aan klanten die jouw product of dienst al hebben gekocht, mensen die op het punt staan om een aankoop te doen of fans die alles willen weten over jouw bedrijf. Sluit aan bij hun dromen, wensen en huidige kennis. Van daaruit kun je vier soorten thema’s met elkaar afwisselen. Dit zijn:

  • Verdieping
  • Verbreding
  • Inspiratie
  • Aanbiedingen

Bied extra productinformatie voor bestaande klanten

Verdiepende onderwerpen gaan over kernactiviteiten van je bedrijf. Jouw producten of diensten staan centraal. Verdiepende onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • Gebruiksaanwijzing van je product
  • Tips en trucs bij een product of dienst
  • Gebruikerstesten
  • Voordelen van je product: tijd of kosten besparen, beter voor het milieu

Bij deze onderwerpen ga je ervan uit dat de lezer jouw product of dienst goed kent. Hij heeft het al gekocht of staat op het punt om dit te doen. Verdiepende onderwerpen geven extra informatie, zodat een klant het product niet alleen gebruikt, maar ervan gaat houden. Dat verandert een gewone klant in een fan van jouw merk. Voorbeelden van verdiepende onderwerpen zijn tips om nog meer uit je software te halen. Bijvoorbeeld hoe je zelf een mes kunt slijpen of een gebruikerstest, zoals de ludieke test van de ANWB waarbij ze stormparaplu's testen met windkracht twaalf om te zien welke paraplu's sterk genoeg zijn om een storm te overleven.

Schrijf over interesses van je doelgroep

Verbredende onderwerpen geven informatie die aansluit bij de interesses van jouw doelgroep. Je verkoopt hierin niet jouw producten of diensten, al zijn die in gedachten natuurlijk altijd aanwezig. Zo kan een kampeerwinkel een blog schrijven over tips voor een dagje uit in de Nederlandse natuur, en geeft een isolatiebedrijf informatie over een nieuw btw-tarief voor klussen. Hierin vertel je niet dat iemand jouw tent moet kopen of jouw isolatiebedrijf moeten kiezen om de klus te klaren. Wel zorg je dat mensen aan jouw bedrijf denken als ze een slaapzak nodig hebben of hun woning laten isoleren. Laat je inspireren door nieuws over jouw vakgebied.

Inspireer de lezer

Inspirerende artikelen gaan in op dromen van je lezers. Zie daarbij de idealen van je merk voor je. Als een klant bij jou een product of dienst afneemt, welk gevoel krijgt hij daar dan bij? Iemand die bij jouw bedrijf belegt, droomt ervan om op zijn 65e onbezorgd te genieten op een tropisch eiland. Iemand die een waterflesje koopt, droomt van een gezond en sterk lijf. Maak altijd duidelijk wat de koppeling is met je bedrijf, maar promoot niet actief jouw producten of diensten. Schrijf bijvoorbeeld over een succesvolle belegger die zijn droom heeft waargemaakt, zodat lezers zich kunnen identificeren. Of geef adviezen om voldoende water te drinken bij het sporten.

Gebruik ook grote afbeeldingen om je idealen te illustreren. Dat zorgt ervoor dat mensen jouw blog sneller delen op sociale media. Sluit aan bij je eigen interesses en dromen, vertel wat de laatste trends zijn en verras de klant met je inspirerende tips.

Aanbiedingen en laagdrempelige acties

Welke klant wil nu niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Vermeld jouw aanbiedingen en kortingsacties ook op de blog. Ontwikkel laagdrempelige acties waar je klanten aan meedoen. Een oproep om een foto te delen waarop de klant jouw product gebruikt, of een like-en-win-actie. Zorg dat je de winnaars bekendmaakt op je website en deel de tussentijdse inzendingen op de blog. Zo zorg je ervoor dat deelnemers vaker terugkeren. Dat verhoogt de betrokkenheid bij jouw merk.

Versterk een blog met lokale berichten

Mensen voelen zich vaak betrokken bij hun eigen omgeving. Ben je actief in een bepaalde provincie, stad of land? Zoek daarin je kracht. Plaats bijvoorbeeld berichten van en over je eigen medewerkers, zodat de bezoeker het gevoel krijgt dat hij jouw bedrijf persoonlijk leert kennen. Verdiep je ook in zaken die spelen in jouw regio. Je vindt altijd onderwerpen die verband houden met je eigen bedrijf, zoals een evenementenkalender, nieuwe wetgeving voor je doelgroep of inspirerende verhalen van je eigen klanten.

Blog regelmatig

Deze inspirerende onderwerpen pas je gemakkelijk toe op je eigen bedrijf. Blog regelmatig en deel je berichten op jouw sociale media. Meet ook de resultaten. Na verloop van tijd zie je dat de bezoekersaantallen op je website stijgen. Welke blogs zijn het meest succesvol op jouw website?

12 reacties

  1. Henk Aalders op 25 augustus 2015 om 11:32 am

    Ik heb zelf ook een blog. Daar blog ik heel onregelmatig op. Dat komt omdat ikd e ene periode meer inspiratie heb dan de andere.In hoeverre is dat goed of slecht?

    • F. Bakker op 27 augustus 2015 om 2:14 pm

      Dag Henk, leuk om te horen! Wat is het doel van je blogs? In het algemeen geldt dat regelmatig bloggen beter is. Hierdoor bouw je gemakkelijker een vast publiek op en zoekmachines zien dat je website regelmatig nieuwe informatie bevat. Maar de inhoud is ook belangrijk. Als je echt even niets weet, is het soms beter om even niet te bloggen en de volgende keer terug te komen met inhoudelijk relevante informatie. Je schrijft immers voor je bezoekers, niet voor een zoekmachine. En als je er niet uitkomt, kan je ook contact met ons opnemen. Onze tekstschrijvers kunnen je dit werk uit handen nemen.

  2. H. Neeskens op 28 augustus 2015 om 11:20 am

    Hoe vaak per week moeten we ongeveer bloggen om in google een boost te krijgen?

    • R. Boersma op 28 augustus 2015 om 12:50 pm

      Het is goed om minstens twee keer per week een blog te plaatsen. Op deze manier krijgen de zoekmachines ook te zien dat jij veel met je website bezig bent. Er zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook geen gedateerde informatie op staan, en dat is precies wat Google wil.

  3. Evelien Heereboer op 28 augustus 2015 om 11:37 am

    Hoe bepaal je wat het doel is van je bedrijfsblog? En welke doelen zijn er?

    • F. Bakker op 3 september 2015 om 2:15 pm

      Hallo Evelien, het doel van de bedrijfsblog kan sterk variëren. Een blog ondersteunt meestal het hoofddoel van het bedrijf, zoals producten of diensten verkopen, leden werven voor een goed doel, etc. Maar blogs die alleen over de verkoop van eigen producten gaan, worden vaak slechter gelezen. Daarom kiezen veel bedrijven voor een blog om een positief en persoonlijker beeld te schappen van de organisatie. Dat kan door nieuws te brengen, kennis over te dragen of sympathie op te roepen met ontroerende, grappige of verfrissende verhalen en foto’s, al dan niet afgewisseld met productinformatie. Subdoelen kunnen zijn: meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief, meer volgers op social media, long-tail zoekwoorden plaatsen om beter gevonden te worden in Google, of een beter online imago creëren.

      Neem gerust contact met ons op als we kunnen helpen met het opzetten of hervormen van een bedrijfsblog.

  4. A. Baarslag op 28 augustus 2015 om 11:55 am

    Hoi, bedankt voor de tips. Ik ben net begonnen met een blog en heb een hoop ideeën, maar ik wil niet te overmoedig zijn. Wat is ‘regelmatig’ en wat wordt gezien als te veel? Ik ben bang dat ik mijn lezers in het begin misschien overspoel met blogs, voordat ik uberhaupt nog een echt publiek heb.

    • F. Bakker op 3 september 2015 om 1:58 pm

      Voor dit antwoord sluit ik me aan bij de reactie van R. Boersma. Daarnaast groeit een klein publiek gemakkelijker als ze je blogs vaker zien. Zorg dus dat je eerst een aantal blogs online zet, voor je actief meer lezers probeert te werven. Als ze zien dat er regelmatig nieuwe berichten komen, is er een grotere kans dat ze je blog willen volgen. Het is moeilijker om te veel blogs te schrijven. Eigenlijk schrijf je pas te veel blogs als je geforceerd onderwerpen moet verzinnen die (inhoudelijk) niet zo relevant zijn voor je doelgroep. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Veel succes met je blog!

  5. Astrid Swart op 1 september 2015 om 9:20 am

    Hoi,

    Ik heb ook de ene keer zeer veel inspiratie en de andere keer totaal niet. Wat ik vaak doe is meerdere blogs schrijven op het moment dat ik wel inspiratie heb. Deze plan ik dan in voor automatische plaatsing met WordPress. Ik houd inderdaad ook 2 blogs per week aan. Werkt super!

    • F. Bakker op 3 september 2015 om 1:45 pm

      Hallo Astrid, fijn om te horen. Onze ervaring is ook dat er eigenlijk altijd wel inspiratie komt als je regelmatig schrijft. Met twee blogs per week heb je een goed ritme te pakken.

  6. Annemerel op 18 september 2015 om 2:12 pm

    Is het ook dat als je iedere dag blogt dat het tegen je gaat werken? Of is daar niets van waar?

    • F. Bakker op 30 september 2015 om 10:18 am

      Hallo Annemerel, dat hangt helemaal af van je onderwerp en je publiek. Als je iedere dag blogt, ziet een zoekmachine zoals Google dat je actief bent. Dat is positief voor je zoekresultaten. Maar houd altijd rekening met je publiek. Zo kan een sporter bijvoorbeeld 14 dagen lang iedere dag een blog schrijven over de voorbereidingen voor een groot toernooi. Een bekende sporter van wereldformaat zal daar veel van zijn fans blij mee maken, omdat zij volledig mee kunnen leven. Ook websites die zich richten op nieuws doen er goed aan om dagelijks te bloggen, want daar komen hun bezoekers voor. Voor de meeste bedrijven en privépersonen is het echter niet nodig om dagelijks te bloggen. Maar: meten is weten. Probeer het gerust een tijdje, en kijk hoe vaak je blogs worden gelezen en gedeeld. Dan weet je zeker wat voor jou van toepassing is.

Laat een reactie achter