Spring naar content
Facebook LinkedIn Twitter
tips-persbericht-schrijven

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Lokale bedrijven hebben veel baat bij een goed persbericht, omdat je voor minimale kosten een grote doelgroep bereikt. Publicatie in een krant, tijdschrift of online medium is daarom een goede manier om je bedrijf of product te promoten. Veel tekstschrijvers kunnen persberichten schrijven, maar deze worden niet altijd geplaatst. Met de volgende vier tips verhoog je je kans om jouw persbericht in een krant of online medium te publiceren.

1. Kies een realistisch medium dat aansluit bij jouw doelgroep

Stuur je persbericht naar de juiste media. Je vergroot de kans op plaatsing aanzienlijk als jouw bericht goed aansluit bij de doelgroep van je medium. Denk daar dus goed aan bij het schrijven. Als een lokaal autobedrijf een nieuwe vestiging heeft geopend, dan wordt het vrij lastig om je persbericht te publiceren in een landelijke krant; deze informatie is alleen relevant voor mensen die bij jou in de buurt wonen. Kies in dat geval lokale media, zoals kranten, weekbladen, lokale radio, televisie en online nieuwssites en richt je daarop bij het schrijven. Adverteer je regelmatig in een krant of ander medium? Zet je vaste contactpersoon dan in de cc van het persbericht, zodat hij extra zijn best doet om jouw bericht te plaatsen.

2. Beschrijf waarom jouw persbericht meerwaarde heeft

Voordat je persbericht wordt opgepakt, wordt het eerst gecontroleerd door een redacteur. Zorg daarom dat een redacteur niet hoeft te zoeken naar de relevantie voor zijn doelgroep. Dat kun je benoemen in een begeleidende e-mail, maar het is ook goed om dit in de tekst te schrijven. Maak daarom slim gebruik van overeenkomsten. Stel dat jouw bedrijf in Rotterdam is gevestigd en je organiseert een actie voor het goede doel, dan open je met een titel als: 'Rotterdamse vrijwilligers slaan handen ineen voor het goede doel'. Dit bericht is aantrekkelijker voor media in Rotterdam, Zuid-Holland en omgeving, omdat het direct duidelijk is dat jouw bericht een connectie heeft met de regio.

3. Houd het persbericht informatief

Kranten en andere serieuze media plaatsen geen commerciële artikelen. Zij zijn gebonden aan de mediacode en mogen geen reclameteksten plaatsen. Daarom is het belangrijk om je tekst informatief te schrijven. Stel dat je een nieuwe collectie tuinmeubelen hebt ingekocht. Jouw doel is om deze te verkopen. 'Nieuwe collectie tuinmeubelen te koop' is een commerciële titel, die op de nieuwsredactie direct opzij wordt gelegd. Je maakt veel meer kans door te schrijven over een algemene interesse of een onderwerp met nieuwswaarde. 'Tuintrends 2015: terug naar de natuur' heeft een grotere kans van slagen, omdat deze titel niet commercieel en interessant is voor iedereen die interesse heeft in de tuin.

Hoe kun je dan toch jouw commerciële boodschap schrijven en in de tekst verpakken? In het voorbeeld over tuinmeubelen beschrijf je tuintrends. Schrijf daarin een alinea over nieuwe trends voor tuinmeubelen, die natuurlijk haarfijn aansluiten op uw nieuwe collectie. Gebruik ook quotes van experts om uw merknaam te noemen: “Ook in tuinmeubelen zien we natuurkleuren zoals zand en hout duidelijk terug”, zegt Piet de Vries van Het Tuinmeubelcentrum in Amsterdam.

4. Zorg voor een kant-en-klaar persbericht

Redacteuren hebben het druk en moeten vanwege deadlines snel keuzes maken. Vergroot uw kans op plaatsing door een kant-en-klaar pakket aan te leveren wat zij zonder extra werk kunnen plaatsen. Zorg naast het schrijven van een persbericht voor een foutloze tekst, stuur een grote kwaliteit foto mee en voorzie deze van een pakkend onderschrift. Bovendien vergroot je de kans dat jouw boodschap zonder aanpassingen wordt geplaatst.

Een succesvol persbericht schrijven is eenvoudiger als je deze tips in het achterhoofd houdt. Zo vergroot je de kans aanzienlijk om jouw persbericht te publiceren in de media.