Spring naar content
advertorial-schrijven

Wat kost een tekstschrijver?

'Wat levert een tekst op? En wat kost het?' In acht van de tien verzoeken voor het schrijven van een tekst die wij ontvangen is dat de laatste zin van het bericht. Een tekst is geen tastbaar product zoals geen auto, teddybeer of grasmaaier. Het is een dienst, en ook voor diensten wordt een factuur verstuurd wanneer de opdracht is afgerond. Dus wat kost een tekstschrijver eigenlijk?

Zoveel schrijfbureaus, zoveel prijzen. En vaak ook zoveel tariefsoorten. Grofweg mag je deze onderverdelen in drie categorieën:

  1. Woordprijs
  2. Uurtarief
  3. Projectprijs

Woordprijs

Er zijn schrijfbureaus waarbij een woord een halve cent kost. Op een pagina gaan ongeveer vijfhonderd woorden, waarmee een pagina dus twee euro en vijftig cent kost. Zij huren daarvoor een tekstschrijver in, die minder dan een halve cent per woord krijgt – een schrijfbureau leeft immers niet van lucht alleen. Dat heeft invloed op de kwaliteit, en dat is vaak geen positieve.

Een ervaren tekstschrijver zet ongeveer vijfhonderd woorden per uur op papier. Dit is inclusief het corrigeren een tekst – zelfs de meest ervaren schrijver schrijft geen tekst in één keer helemaal grammaticaal en stilistisch foutloos in een logische, opbouwende volgorde. En een ervaren tekstschrijver gaat niet aan het werk voor, zeg, twee euro per uur. Ook een onervaren tekstschrijver zou zich hoger wegzetten in de tarievenmarkt.

Tien cent woord is al realistischer als het gaat om bijvoorbeeld bulk-opdrachten (zie 'projectprijs'), twintig cent voor een ervaren, professionele tekstschrijver is niet ongebruikelijk.

Uurtarief

Net zoals bij woordtarieven kunnen uurtarieven behoorlijk uiteenlopen. Tekstschrijvers zitten niet in dezelfde categorie als een advocaat, maar zetten zich ook niet weg voor twintig euro per uur. Vaak wordt gekeken naar de productiviteit – hoeveel wordt er geschreven in een effectief uur – waarna een prijs wordt opgesteld. Omdat het niet altijd even eenvoudig te controleren is wat er precies in dat uur gedaan wordt – snelle werkers schieten zich met een uurtarief bijvoorbeeld behoorlijk in de voet –, hanteren wij als Schrijversplaza geen uurtarief voor het schrijven van teksten, maar wel voor – beter meetbare – interviewtijd.

Projectprijs

Projectprijzen worden meestal gebruikt op het moment dat er sprake is van een grotere, vastomlijnde opdracht. Bijvoorbeeld voor het opstellen van zeshonderd productomschrijvingen van honderd woorden per stuk, het wekelijks schrijven van een blog van vijfhonderd woorden of een interviewreeks voor een bedrijfskrant. Dit wordt vaak gedaan wanneer er een bepaald budget is voor een opdracht. Op deze manier weten opdrachtgever en schrijfbureau beide waar ze aan toe zijn.

De hamvraag: wat levert het op?

Een tekstschrijver levert zo veel meer op dan zij of hij kost. En levert ook meer op dan een leuke, leesbare tekst alleen. Een goed geschreven tekst dient vele functies. Hij haalt klanten naar je website, informeert, maakt warm voor, helpt bij de vindbaarheid op Google, houdt de aandacht van het eerste tot het laatste woord vast, maakt mensen nieuwsgierig, haalt ze over. Kortom: het levert je respons, klanten en uiteindelijk geld op. Meer geld dat de tekstschrijver kost.

Ook geld verdienen met een goede tekst? Wij helpen je graag verder.

Schrijversplaza. Je hebt een goed punt.